SAS-chefen borde be piloterna om ursäkt
Flyget behöver mindre av High Chaparall
– I morgon flyger vi, sa SAS vd Anko van der Werff i P1 Morgon.
Beskedet kom efter månader av medling, två veckors strejk och sex timmars förvirring över om parterna egentligen var överens.
Pilotföreningarna gladdes åt att 450 uppsagda kollegor får jobbet tillbaka. Samtidigt är de missnöjda över att det nya avtalet bara innehåller försämringar, inga förbättringar.
Ledningen fördjupade konflikten
SAS-chefen beklagade också att så många av passagerarna drabbats. Om han varit lika ödmjuk mot sina anställda hade konflikten kanske inte ens behövt äga rum.
När konflikten började sade han att piloternas beslut att gå i strejk var ”skamligt”. Svensk Pilotförening menade att företaget använde sig av ”hot, lögner och diktat” för att få igenom sina krav.
Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo menar att en så utdragen medling är ”jätteovanlig” i Sverige. Men det är också ganska ovanligt att företag gör sig av med personal för att sedan återanställa dem i sitt eget bemanningsföretag.
SAS-ledningen har ett stort jobb kvar att göra för att återställa tilliten inom företaget.
Flyget behöver mindre Vilda Västern
Det nya avtalet har en extremt lång avtalstid – fem och ett halvt år. Detta för att komma ifrån vad SAS beskrivit som en ”strejkkultur” bland piloterna.
Men det är inte facken som gör flygbranschen till ett High Chaparall. Villkoren har försämrats kraftigt sedan lågprisbolagen etablerade sig och började dumpa dem.
I maj i år var ett plan som körde från Arlanda för Norwegians räkning sekunder från att krascha i Paris. Flygexperten Jan Ohlsson oroas över flygsäkerheten, och pekar på att ”det är brist på piloter och flygpersonal och man hoppar mellan bolag med olika rutiner” sedan pandemin.
Flyget kan regleras upp bättre med ett branschavtal som omfattar alla bolag som trafikerar Skandinavien och myndigheter som ställer hårdare säkerhetskrav.
Det behövs fler alternativ till flyget
Under strejkveckorna har det varit strykande åtgång för biljetter till tåg och långdistansbussar. Men SJ har mer eller mindre avvecklat sin utlandsverksamhet.
Den upphandlade nattågstrafiken till kontinenten tycks ha fått en flygande start. Och konstigt vore annat – många vill ta chansen till ett klimatsmartare resande. Gärna med höghastighetståg, men det går att göra mycket på befintlig räls.
Nu går piloterna till jobbet, och snart lyfter SAS-planen upp mot skyn igen. Med eller utan en ursäkt från Anko van der Werff.