Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Verner, Valter

Män & kvinnor, kärlek & hat

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-23

JENNY TUNEDAL blir imponerad – och lite uttråkad – av Stieg Larssons deckarprojekt

"Män som hatar kvinnor", den första delen i Expos förre chefredaktör Stieg Larssons "Millennium-trilogi", utges nu post-umt.

Många av de deckare som ges ut i Sverige handlar om män som skadar och dödar kvinnor. Tidningen Expos förre chefredaktör Stieg Larssons första bok är ännu en, men skiljer sig från mängden genom att skriva ut att det är ”Män som hatar kvinnor” som står för brotten i boken och genom att använda statistik ur (den kontroversiella) undersökningen Slagen dam - Mäns våld mot kvinnor i det jämställda Sverige som inledning till sina fyra olika delar. Berättelsen vimlar verkligen av förflutna och pågående övergrepp mot kvinnor - våldtäkter, misshandel, mord.

Bokens hjälte, ekonomijournalisten Mikael Blomkvist, är en fyrtiotreåring som kvinnor både vill ligga med och dela sina liv med och han säger inte nej, även om han främst fokuserar på sitt jobb på den egna tidskriften "Millennium". I inledningen har Blomkvist just blivit fälld för ärekränkning av en finansman, vilket leder till att han lämnar tidskriftsredaktionen i Stockholm och tar ett mystiskt frilansuppdrag i Dalarna. Han skall försöka reda ut vem i den stora industrifamiljen Vanger som mördat eller fört bort den unga Harriet Vanger vid en släktträff på Hedebyön nästan trettio år tidigare. Vid sin sida får han så småningom den unga hackern Lisbeth Salander, en klassisk ”utsatt” tjej med taskig barndom, tatueringar, piercingar och ett hjärta av stål.

Stieg Larsson hade vid sin hastiga bortgång förra året skrivit färdigt den så kallade Millennium-trilogin, och att döma av den första boken är det här ett av de mest ambitiösa deckarprojekten i Sverige på länge. Den härva av girighet, våld, maktmissbruk och galenskap som Blomkvist och hans kumpan hamnar i förgrenar sig i alla riktningar - inom en gammaldags svensk industrifamilj av hederliga kapitalister och vidriga nazister och bland skurkar som verkar i dagens världsomspännande klipparkapitalism. Larsson imponerar med sitt kunnande och sin hantverksskicklighet, men han tråkar ibland också ut mig. Det finns gränser för hur mycket information om personer, relationer, hårddiskar och polisarkiv man kan pressa in i en deckarintrig.

Tråkigast är att skildringen av män och kvinnor och deras relationer av varandra känns så traditionell, trots en uppenbar vilja till något annat. Den skärpa med vilken Larsson skildrar ”de onda” männens hat mot kvinnor försvinner i skildringen av hur "goda" män och kvinnor möts, liksom i frizoner, utanför patriarkatet, och tusen mil från de upplysningar av typen ”46 procent av kvinnorna i Sverige har utsatts för våld av någon man” som kryddar boken. Och Lisbeth Salander får visserligen vara både en hjälte och hämnare, men egentligen är det så klart bara en mans kärlek hon vill ha. För vad män som hatar kvinnor än gör fortsätter kvinnor att älska män.

Kriminalroman

Jenny Tunedal

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.