Plötsligt får jag nya ögon

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-05-23

Nuruddin Farah.

Jeebleh återvänder till Mogadishu, Somalia, efter mer än 20 år i landsflykt. Redan på flygplatsen blir han vittne till ett brutalt mord. Några unga killar leker vadslagning och skjuter till synes på måfå in i en grupp människor. En tioårig pojke dör. Ynglingarna skrattar och gratulerar varandra. Det som förvånar Jeebleh mest är att ingen av åskådarna ingriper.

Jeebleh är huvudperson i den somaliske författaren Nuruddin Farahs roman Länkar. Han bor numera i New York men vill besöka Mogadishu för att leta upp sin mors grav, återse sin vän Bile, och han hoppas också få träffa Biles systerdotter Raasta. Raasta har nyligen kidnappats tillsammans med lekkamraten Makka, ett drama som Jeebleh följt i amerikansk press.

När Jeebleh lämnade Somalia styrdes landet av en diktator. Han kastades i fängelse men av okänd anledning frigavs han efter några år och lyckades ta sig till USA. En anonym välgörares verk. Hans vän Bile blev däremot kvar i isoleringscell i sjutton år och frigavs först då diktatorn störtades. Efter diktatorns fall utbröt anarki, och sedan dess kämpar olika klanmiliser om kontrollen över landet i ett blodigt inbördeskrig. Bile är märkt av sina år i fängelse, men ägnar ändå nu sitt liv åt Härbärget, en plats där flyktingar och offer för klanstriderna kan få en fristad.

Nuruddin Farah har skrivit ett tiotal romaner, varav fyra finns översatta till svenska. Hans författarskap präglas av en människokännarblick förenad med en skarp politisk analys. Karaktärernas öden tecknas mot bakgrund av den politiska konflikten och vice versa: landets historia speglas i karaktärerna. Ofta är det en kämpande kvinna i huvudrollen; jämställdhet ses som ett villkor för välstånd.

I Länkar är den psykologiska personskildringen nedtonad. Vi kommer aldrig riktigt nära karaktärerna, utan det är snarare konfliktens psykologi som är temat. Romanen kan läsas som en allegori. De många citaten ur Dantes Inferno pekar mot att det handlar om en pilgrimsfärd, och det är också en vandring genom Helvetet som Jeebleh företar sig. Till skillnad från åskådaren Dante blir emellertid Jeebleh indragen i skeendet – mer eller mindre mot sin vilja.

Jeebleh når nog inte Paradiset. Man vet inte ens om hans agerande på något sätt påverkar det politiska läget i landet. Men genom att rädda Raasta räddas en symbolisk möjlighet till framtidstro. Raasta står för hoppet likt en nutida Beatrice.

Länkar tillhör de böcker som förvandlar läsarens syn på världen. Plötsligt ser jag omgivningen med nya ögon. Konflikten i Somalia är inte något Annat och främmande, den uppvisar bara vad som händer om vi inte förvaltar vår historia och vår frihet – och vår ekonomiska makt eller brist på makt – på ett gott sätt. Då kan det gälla ett obegripligt mord i Mogadishu eller en våldtäkt i Stockholm. Vi är alla ansvariga.

Cecilia Annell (kultur@aftonbladet.se)