Bagdad, byn och bomben

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-11

Yasmina Khadra är kvinnlig pseudonym för Mohammed Moulessehoul.

”Jag är beduin, född i Kafr Karam, en gudsförgäten by mitt ute i irakiska öknen. Den är så anspråkslös att den ofta löses upp i luftspeglingarna och inte kommer till synes igen förrän i solnedgången. Mot storstäder har jag alltid hyst djup misstro.” Huvudpersonen i Yasmina Khadras senaste roman studerar medicin i Bagdad när amerikanska bombattacker tvingar honom tillbaka till denna by. Här härskar den totala händelselösheten och lugnet till den dag då GI-styrkor drabbar även här. Oskyldiga byinvånare dör och sonen ser sin far bli brutalt förnedrad. Full av skam och med bilden av faderns vanheder frätande i sitt inre ger sig sonen av för att söka hämnd.

Yasmina Khadra (kvinnlig pseudonym för Mohammed Moulessehoul) är före detta algerisk officer, internationell succéförfattare och hans Efter attentatet fängslade förra året läsaren med en skildring av hur en israelisk kirurg och familjefar med ens dras in i dödlig politisk konflikt. Med Sirenerna i Bagdad ger sig Khadra en än svårare uppgift: att ge bakgrund till en självmordsbombare.

Den svenska översättningen kunde knappast komma lägligare än i dessa dagar av avgörande kraftmätningar i kongressen kring USA:s närvaro i Irak. Fler eller färre amerikanska soldater? Khadras bok gör inte ställningstagandet till huvudsak, därtill är den alltför realistisk.

Speciellt avsnittet om Kafr Karam är en synnerligen levandegörande beskrivning av en miljö och en tankevärld. Som västerlänning och icke-muslim tycker man sig förstå något väsentligt. Språket är vackert, lika effektfullt enkelt som det öde ökenlandskapet. Som läsare kommer man direkt på insidan av givna hierarkier och förstår vikten av bevarad värdighet i en värld där grovt språk kan kritiseras öppet som tecken på bristande respekt.

Det är i den realistiskt psykologiska skildringen av tillvaron i hembyn som boken har sin absoluta styrka. När färden går mot Bagdad och vidare till Beirut, in i krigskaos, alldagsvåld och allmän upplösning, förlorar sig gestaltningen delvis i det thrilleraktiga och debatterande. Därmed också sagt att Sirenerna i Bagdad inte bara är mycket tankeväckande, utan också spännande och lättläst.

Barbro Westling