Dagens namn: Susanna

Smygmarxisten Keanu Reeves bokdebuterar

Fantasymästaren China Miéville sköter skrivandet

Publicerad 2024-08-10 04.00

China Miévilles romaner är aldrig politiska pamfletter eller förlängda forskningsartiklar, skriver Mattias Beijmo.

Keanu Reeves tänker på döden – “hela tiden”. I en BBC-intervju i somras gav Hollywoodstjärnan en möjlig förklaring till internetmemet “Sad Keanu”. Och orsaken till hans rastlöshet; Reeves tillbringade inte sommaren i hängmattan. Lansering av senaste motorcykeln från egna märket Arch. Produktion av nästa ”John Wick”-rulle samt en längre doku-serie om kreativitet. Och på det Dogstar: bandet där Reeves är basist turnerade Europa i sommar och fortsätter i USA under hösten.

Reeves rastlöshet och memento mori-hangup har nu gett oss ”Matrix”-stjärnans romandebut – ”The Book of Elsewhere”. Idéen kom redan 2021; tillsammans med Wolverine-tecknaren Ron Garney skapade Reeves serietidningen BRZRKR. Samtidigt lockade han “weird fiction”-mästaren China Miéville att samarbeta kring romanen “The Book of Elsewhere”. Vi följer BRZRKRs huvudkaraktär  “B”, här växelvis kallad Unute. Unute/B har vandrat över hela världen, jagandes svar om sig själv. När han möter dödligt motstånd, återföds han direkt i en slags kokong.

Som få andra i genren, använder Miéville det övermänskliga för att hitta allmänmänskliga brännpunkter

Unute är trött på den outhärdliga weltschmerz evigt liv orsakar. Han vill, som han säger, “dö-dö”. Så han ingår en pakt med den amerikanska armén. Han riktar sina bzrks – plötsliga explosioner av ostoppbart våld – mot USAs fiender. Militärens motprestation är att deras forskare ska komma fram till vad Unute egentligen är och – framför allt – var hans av-knapp sitter. Men de kan naturligtvis inte hålla fingrarna i styr. En maktgalen forskare försöker fånga odödligheten, använda den själv. Det visar sig – såklart – vara en dålig idé.

Reeves val av Miéville har provocerat. Inte av kvalitativa skäl; den brittiske författarens många böcker är både hyllade och prisade. Men Méville är marxist och djupröd socialist. Han har kandiderat för den trotskistiska socialistalliansen i Storbritannien. I våras blev han bortsläpad av poliser i en sittstrejk mot Israels krigföring i Gaza. Han använder gärna sin räckvidd för att föra fram ideologiska ståndpunkter. Inte minst i sitt skrivande.

När Keanu Reeves i en intervju fick frågan om Miévilles politiska åsikter, sa Reeves att han nyligen läst och tyckt om Kommunistiska manifestet. Det är oklart om Reeves här menade Marx och Engels text från 1800-talet, eller Miévilles senast utgivna sakprosa: “A Spectre, Haunting: On the Communist Manifesto”. Oavsett: har man sett ”The Matrix” OCH läst Marx, så blir bilden klar: Det här är inte Keanu Reeves första marxistrodeo.

Förutom det skönlitterära, har Miéville skrivit en rad uppmärksammade akademiska texter. Hans doktorsavhandling från 2006 citerar Marx: “mellan lika rätt avgör makten”. Internationella domstolar och fördrag rör inte nationalistiska, ideologiskt- och/eller religiöst övertygade regeringar. Den starkaste protagonisten vinner. Således är det våldet, eller hotet om det, som kan förändra världen.

”The Book of Elsewhere” är en fläskig, eskapistisk läsupplevelse, och som Netflix-serie kan den bli fantastisk.

Miévilles uppsats verkar vara konceptuell grund till ”The Book of Elsewhere”. Men: China Miévilles romaner är aldrig politiska pamfletter eller förlängda forskningsartiklar. Som få andra i genren, använder Miéville det övermänskliga för att hitta allmänmänskliga brännpunkter. Han gör det som bäst i ”Staden & Staden” (2009), en bok som går utanför rigida ramar som The Book of Elsewhere tvingas in i av Reeves BRZRKR-universum

Miéville beskriver arbetet med ”The Book of Elsewhere” som “att leka med någon annans leksaker”. Men Nerf-pistolerna i Reeves leklåda gör delar av boken till förtäckt actionmanus. BRZRKR-arvet tvingar ibland ut Miévilles fantasi till egna bifurkationer; tiotusenåriga tillbakablickar med halvgudar och ett hjortsvin med Göteborgs-provinens. Tyvärr mynnar bäckarna inte alltid ut i romanens stora hav; vissa känns som välskriven men fristående fanfiction.

Men ”The Book of Elsewhere” är en fläskig, eskapistisk läsupplevelse, och som Netflix-serie kan den bli fantastisk (japp, Netflix har säkrat rättigheterna). På så sätt kommer långt fler upptäcka China Méiville. Jag misstänker att det är helt enligt smyg-marxisten Keanu Reeves plan.

Följ ämnen
Gaza