Döden - en kosmisk resa

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-08-23

Ur ”En stjärna vid namn Ajax”.Bild: STINA WIRSÉN

Ulf Stark har skrivit åtskilliga berättelser om hur vardagsmänniskans tro, kärlek eller längtan kan få henne att trotsa alla bestämningar och begränsningar. Hans nya bok En stjärna vid namn Ajax berättar om vänskapen mellan pojken Johan och hunden Ajax. Då pojken är sju och hunden dör beger sig Johan enligt mytiskt mönster på jakt efter honom. Det blir en kosmisk resa som slutar i lyckligt återfödelse.

Temat ”barnet och döden” har sänkt många stora konstnärer och även Ulf Starks berättelse balanserar ibland på sentimentalitetens rand. Men hans råa språkkänsla räddar honom. Den prosaiska rytmen, den korthuggna syntaxen gör att skildringen aldrig blir gullig.

Bokens stora behållning är dock Stina Wirséns bilder. Hennes böcker har ofta varit roliga, träffande och precisa. Men här visar hon ett nytt och vidare känsloregister. Med ytterst reducerade medel - några linjer, en begränsad oren färgskala - fyller hon berättelsen med konkret erfarenhet. Framför allt tecknar hon ansiktsuttryck så att läsaren kastas mellan smärta och lycka. Och allt detta sker ofta mot fonden av en svartblågrön amorf akvarellfläck, som kongenialt med texten mytiskt oscillerar över gränsen mellan själstecken, dramatisk markör och faktiskt natthimmel.

Ulf Starks texter har inspirerat flera illustratörer att utmana sina stilar och utveckla nya sidor av sina konstnärskap. Låt oss hoppas att En stjärna vid namn Ajax bara är början på ett långt samarbete.

Magnus William-Olsson