Anaïs Nin som bittersött kollage

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-26

Lisa Rydberg gestaltar
författarinnan i en grafisk novellett

Ur ”Min ö, mitt opium” av Lisa Rydberg.

Genom att inte publicera mig så urholkar ni mig / ni förnekar min existens.” Orden är hämtade ur Anaïs Nins dagbok. Hon är nere och ute i New York, dit hon flytt från Paris undan andra världskriget, och försörjer sig på att skriva erotik för en dollar per sida.

Lisa Rydberg har gjort en ”grafisk novellett” med titeln Min ö, mitt opium (Kolik förlag) som gestaltar Nins hårda tid i New York, och precis som Birgitta Stenberg skriver i det korta förordet är det här ett porträtt av författaren som ”ung, sårbar, ursinnig och vilt hungrig på livet”.

Den tunna volymen består av en sorts skräpiga, roliga, bittersöta kollage av teckningar, foton, maskin-och handskriven text. Tillsammans utgör de en liten vacker och storslagen berättelse om krig, kärlek och kampen för skrivandet. Nin och hennes älskare Gonzalo skaffar en tryckpress och lär sig långsamt att använda den. Boken kommer ut och alla ler mot den, men samtidigt rasar kriget vidare, världen står i brand, kvinnorna våldtas. Vad ska man göra?

”Jag håller mig fast, hårt, vid en ö av medmänsklighet / hur liten den än må vara” står det.

Jenny Tunedal

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.