Disney sätter Musse på spel

Vi vill att du gör ett spel med Musse Pigg, sa Disney-cheferna.

Warren Spector, den unisont hyllade spelskaparen, mannen bakom cyberpunkiga Deus ex, tittade förvånat på dem. Sedan svarade han: Nej, jag gör inte barnspel. De senaste trettio åren har ni gjort Musse trist och irrelevant för alla över åtta år.

Spector hade rätt. 2000-talet har sprungit ifrån Musse Pigg. Detta är inte tiden för en osjälvisk figur med ljus röst, inte platsen för ett naivt och glatt moraliskt rättesnöre som snubblar fram i färgglad humor med billiga poänger. Internetgenerationen har andra hjältar än den där tönten.

Musse är i dag mer en symbol för ett gammalt Disney än en stjärna i spännande historier. Han är en t-shirt på ett barn i Afrika, han är en mugg i svenska hem, han är en repris på kanaler med tecknad film. Han är överallt och ändå ingenstans. Som om McDonalds skulle tömma sina restauranger men behålla skylten utanför. Disney säljer Musse Pigg-prylar för hisnande fem miljarder dollar om året men vad hjälper det.

Musse är inte cool längre.

Det hade också Disney-cheferna insett. De ville att just Warren Spector skulle gjuta nytt liv i Musse. När Spector insåg att han skulle få chansen att återskapa en av världens största ikoner för en ny generation tackade han ja.

Så föddes riskfyllda projektet Epic Mickey, ett tv-spel till Wii som lanseras senare i år. Att nytändningen sker i ett spel är ingen tillfällighet. Disneys speldivision drog in runt 100 miljoner dollar i fjol samtidigt som jätten Nintendo sålde för långt över en miljard dollar. Det är en kaka Disney gärna tar en större bit av.

Är det då en helt ny mus? Nej, en nygammal. På trettiotalet var Musse Pigg stjärnan på biograferna. Han tog animerad film från simpla gags till berättarkonst. Framför allt hade han andra egenskaper än de vi i dag förknippar honom med. Han var listig, lurig och full av upptåg. En liten uppviglare som uppförde sig illa. Alltid något fuffens på gång. Det är den nya tuffa Musse Pigg vi kommer att få möta i Epic Mickey. Även om det bara är halva sanningen.

Disney är nämligen inte bara redo att gambla med sitt varumärke i ett tv-spel. De är också redo att anpassa Musse Pigg till spelvärldens nya berättarkonst, den som brukar kallas ”möjlighetssfären”. I Epic Mickey blir Musse vad spelaren gör honom till. Inom sfären för vad som är möjligt kan spelaren välja att vara den gode, snälle och förlegade Musse, eller den nygamle lille uppviglaren. Världen runt om honom utvecklas åt olika håll beroende på spelarens val.

Spelarna måste fråga sig själva vilken hjälte de vill vara, säger Warren Spector.

Men Disney tycks redan rätt säkra på svaret.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.