De hemlösas kämpe fyller tjugo år
Situation Sthlm är en produkt av hårt arbete
Nu i augusti fyller tidningen Situation Sthlm tjugo år. Den var Nordens första gatutidning och i senaste numret gör chefredaktören Ulf Stolt en tillbakablick över en succé som inte kom utan hårt arbete.
En period i begynnelsen var tidningen faktiskt själv hemlös, och levererades till försäljarna ur kartonger vid en t-baneuppgång. Nu är den en institution med systertidningar i Malmö och Göteborg.
Till skillnad från Göteborgs motsvarighet Faktum har Situation Sthlm inte i första hand blivit känd för stora journalistiska avslöjanden. I stället har man inriktat sig på att lyfta hemlösas egna berättelser. Hemlös – med egna ord, som kom 2008, sålde i över 43 000 exemplar och Raines dagbok från 2011 var världsunik.
Det känns rätt och logiskt att tidningen firar med dels ännu en antologi med hemlösas texter ur tidningen, dels med en utställning på Liljevalchs där tidningens försäljare porträtteras av fotografen Joel Nilsson.
Grattis!