Den svenska bilen

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-06

JOHAN EHRENBERG om "imageproblem"

Allt jag tänker på när...

… jag ser en Volvo är följande mening: ” Stora imageproblem väntar Volvo och Saab”.

Det kommer från en av våra affärstidningar och handlar om att svenska bilar sedan andra världskriget varit världens värsta. Släppt ut mest avgaser, varit tyngst, dragit mest soppa. Vi har Europas värsta bilpark, gammal och smutsig. Varför kan man fundera på, kanske är det svenskens behov av att krocka i 90 med djur och överleva som drivit utvecklingen och gjort bilarna så dyra att vi tvingas hålla igång dem i tjugo-trettio år med Bosse bildoktorns hjälp (i Japan är en tio år gammal bil en icke-bil.) Bättre motorer har i Norden betytt större motorer och visst är det patetiskt att Saabs bästa argument för etanolbilen är att den går ännu fortare.

Nu jobbar Europas bilföretag för att EU ska ”mildra” sina regler med krav på koldioxidutsläpp på 120 mg. (Saab och Volvo släpper ut 190 mg.) Dessa EU-regler – löjligt givmilda mot en bransch som hotar oss alla – är skapade för att jorden håller på att haverera.

Jag vet inte hur man ska kunna få in det i skallarna på företagsägarna. Ett vet jag dock: Klimatfrågan är inte ett imageproblem.

Johan Ehrenberg

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.