Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Ruttet konstprojekt på stockholms reklamtavlor

Staden har nolltolerans för gatukonst samtidigt som den premierar fluffiga jipposamarbeten

CDecaux är ett företag som designar och äger annonsplatser, busskurer, bänkar. Företaget driver sedan fyra år konstprojektet The Art Break, där man i samarbete med en jury utser en konstnär som visas på olika reklamplatser under ett år. I år gick priset till Hans Jörgen Johansen, som med sina stora fotografier av naturen satt i ordnad förruttnelse. En sorts vanitasmotiv i abstraherad form.

Att en kommersiell aktör på detta sätt förskönar det offentliga rummet är vad som brukar kallas en win-win-situation. Städer runt om i Sverige får sin beskärda del av konst, och JCDecaux får goodwill som kulturaktör. Deras ”konstpaus” passar högerns kulturpolitik som hand i handske.

När priset presenterades i går hade man också riggat en minidebatt med radioteaterchefen Stina Oscarsson som vänsteralibi. Hon fick säga saker som att konstens förmåga att göra motstånd devalveras när den hamnar på reklamtavlor, att det offentliga, allmänna rummet blir en allt mindre demokratisk plats.

Detta är invändningar som tillåts inom ramen för projektet. JCDecaux har ju inte ansvar för demokratin i det offentliga rummet. Det har våra folkvalda. Och så länge de, som i Stockholm, framhärdar i nolltolerans för gatukonst samtidigt som de premierar fluffiga jipposamarbeten kommer vi att få allt mer utslätad offentlig miljö.

När konsten når reklamplatsen sker trots allt en invertering av dess frihet. Mardrömmen är att nästa års konstnär blir NUG.