Filmpriset kan ena Europa

Felix-statyetten behövs som motvikt till USA-dominansen på Europas biografer

European Film Awards statyett ”Felix”.

FILM ”Jag tror att den europeiska filmen har en kolossal konstnärlig potential, stora resurser och möjligheter, men den bör också bli väl placerad på biograferna, som den amerikanska.”

Så sa Ingmar Bergman när jag intervjuade honom i Västberlin vid allra första European Film Awards där han skulle ta emot en Felix-statyett, den som skulle bli Europas svar på Hollywoods Oscar.

Då, 1988, diskuterades den europeiska filmens kris i det delade Europa. Bergman trodde på den regionala filmberättelsen som den enda som kunde bli universell i en tid av ”euro-pudding-film”. Nu i december var det dags igen för European Film Awards, första gången efter ”ödesåret” 2012 då alla biografer i Europa skulle vara digitaliserade.

Enligt filmprofessor Ian Christie saknade 30-40 procent av biograferna då den nya tekniken. Dessutom ansåg han det fel att förstöra den 35 mm-film som i 120 år skapat filmkonsten i Europa, samt öppna för amerikanskt teknikmonopol.

Nostalgi, säger filmveteranen lord David Puttnam. Han menar att man inte kan anklaga Hollywood för den europeiska filmens problem, trots monopol på Europas biografmarknad.

Många av de filmer som vann pris i Berlin har inte svensk distribution, men film från Hollywood kan vi alltid se på bio. Europeiska filmpriset och filmakademin behövs som motvikt, men jag önskar mig möten mellan nätverket Europa Cinemas och European Film Academy för att samverka om europeisk film och distribution.

Film kan skapa en gemensam identitet i Europa.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.