Så rasar kriget om Gaza – i sociala medier

Propagandakriget om Gaza rasar i sociala medier.

Striden står mellan etablerade medier, privatpersoner och de stridande själva.

Modebloggare eller soldat? Bilden kommer från Instagram.

”Har någon ett husdjur som bryter ihop av flyglarmen? Snälla, kontakta mig”. Reportern Sharon Udasin från Jerusalem Post efterlyser djurägare till en text om raketangreppen från Gaza.

Inom ett par minuter har hennes fråga delats över hundra gånger på twitter. Här utspelar sig propagandakriget om Israels offensiv.

De israeliska styrkorna twittrar om sina framgångar på uppmärksammade kontot @IDFspokesperson. Utslagna mål, nedskjutna raketer och nedslag i kuststaden Ashkelon redovisas här. Kontroversiella @IDFspokesperson har ökat antalet följare från drygt 61 000 för en vecka sedan till över 180 000.

Kontot stängdes tillfälligt i förra veckan sedan styrkorna enligt twitter framfört "hot om våld". Även Qassambrigadernas konto i Gaza stängdes under en period förra veckan. Sedan dess har styrkornas retorik mildrats något. Men i Tel Aviv kallas israeliska fredsaktivister ”nazister” och ”horungar” i klipp som sprids på Youtube.

CNN har skickat nyhetsankaret Wolf Blitzer till Jerusalem och stjärnreportern Anderson Cooper till Gaza. Den senare har över tre miljoner följare på twitter. Hans självporträtt i skottsäker väst spreds som en löpeld bland följarna på söndagskvällen. Klippet där Anderson Cooper hukar under ett angrepp mot Gaza delades flitigt på måndagen.

Unga israeliska soldater tar precis som CNN:s Anderson Cooper egopics och publicerar dem på Instagram. Bilder inte olika svenska modebloggares kompletteras med texter som ”We're coming for you Gaza!”.

Informationsflödet ställer stora krav på källkritik. Fortfarande sprids flera månader gamla bilder av döda barn i Syrien som nu uppges komma från Gaza.

FOTNOT: Följ Aftonbladets reporter Erik Wiman direkt från Gaza.