Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Stoppa megaförskolor – barnen mår inte bra

Föräldrar: Vi befarar att samhället gör enorma felinvesteringar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 06.30

Megaförskolorna innebär ökad stress. Små barn har svårt att hantera ett stort antal relationer och det skapar anknytningsproblem. Vår uppmaning till berörda beslutsfattare runt om i landet är att stoppa alla planer på nya megaförskolor, skriver fem föräldrar som engagerat sig i frågan.

DEBATT. Planeringen av nya förskolor i Sverige befinner sig i ett nytt läge i och med minskande barnantal och stopp i bostadsbyggandet. Detta ger ett gyllene tillfälle att tänka om kring förskolans framtid.

Att som i dag bygga nya så kallade megaförskolor med åtta, tolv eller till och med sexton avdelningar är en återvändsgränd.

 

Vi föräldrar blev involverade i frågan när vi fick besked om att våra barns förskoleverksamhet skulle tvångsflyttas till en planerad megaförskola i Bagarmossen, Stockholm. Under vår kampanj har vi fört samtal med lokalpolitiker, tjänstepersoner, fastighetsägare, en mängd pedagoger och andra föräldrar. 

Megaförskolor innebär ökad stress. Små barn har svårt att hantera ett stort antal relationer. Många och instabila relationer skapar anknytningsproblem. Barn får mindre kontakt med vuxna samt får mindre emotionellt stöd och uppmärksamhet.

Detta är några av de riskfaktorer som framgår i skolverkets kartläggning ”Barngruppers storlek i förskolan” från 2016.

 

Med 150 barn eller fler kan pedagoger omöjligt lära sig namn på alla barn, än mindre hålla koll på barnens föräldrar. Megaförskolorna har som system att samla ihop barn från alla avdelningar tidiga mornar och sena eftermiddagar. 

I Bagarmossen minskar lekarean inomhus från 8,0 till 5,2 kvadratmeter per barn vid flytt till den nya megaförskolan. Minskad yta per barn kombinerat med fler avdelningar skapar utmaningar. För att hålla barngrupper åtskilda på liten yta krävs en mängd logistiska lösningar och schemaläggning för användning av rum och utemiljö.

När barn och vuxna tvingas in i stela strukturer, som tidsbokning av rum och schemalagda utomhusvistelser, går någonting viktigt förlorat i det pedagogiska arbetet. För att kunna följa barnens nyfikenhet och initiativ krävs tidslig och rumslig flexibilitet. 

En sämre förskolemiljö är särskilt negativt för barn med autism, adhd, hög känslighet och barn som har en svår hemsituation

Megaförskolor skapar stress och merarbete för pedagogerna, som till exempel när man ska ta ut barnen på gården och alla gemensamt behöver ta sig nedför trappor, klä sig, slussas ut, och vidare ut till rätt förskolegård. Flexibiliteten att växla mellan aktiviteter inne och ute försämras avsevärt.

Flera pedagoger vi pratat med uttrycker motvilja mot att arbeta på megaförskolor på grund av sämre arbetsmiljö. Från andra förskolor vet vi att detta leder till hög personalomsättning. 

 

En sämre förskolemiljö är särskilt negativt för barn med autism, adhd, hög känslighet och barn som har en svår hemsituation. Med fler barn på mindre yta ökar bullernivån och det medför mindre möjlighet till anpassning för barnens individuella behov, såsom behov av avskildhet och lugn.

Motståndet mot megaförskolor bland pedagoger och föräldrar riskerar att leda till segregering, där de med mer resurser i högre grad kan välja bort dessa.

 

Idén med megaförskolor, att samla 150 små barn eller fler i samma hus, bygger på stordriftsfördelar som står i direkt konflikt med barnens behov.

Byggandet av dessa förskolor bör betraktas som riskfyllda experiment så länge det saknas vetenskapliga studier som visar att de håller likvärdig kvalitet med vanliga förskolor. 

 

I Finland pågår sedan april i år en rättsprocess där föräldrar har överklagat ett beslut av Helsingfors stad om en ny megaförskola.

Motiveringen är bland annat att man bryter mot förvaltningslagen då staden inte har utrett huruvida megaförskolor är förenligt med barnets bästa på det sätt som förutsätts i lagen om småbarnspedagogik och att det saknas vetenskaplig forskning kring effekterna.

 

Vår uppmaning till berörda beslutsfattare runt om i landet är att stoppa alla planer på nya megaförskolor. Vi befarar att samhället gör enorma felinvesteringar.

Vi menar att megaförskolorna bryter mot barnkonventionen och skollagen som slår fast att barnens bästa alltid ska vara utgångspunkt. Låt megaförskolan i Bagarmossen bli den sista i sitt slag.


Dimitra Blomberg, förälder och förskollärare
Lisa Deurell, förälder och arkitekt
Kristina Halling, förälder och arkitekt
Johanna Moe, förälder och inredningsarkitekt
Adam Ulveson, förälder och arkitekt

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln