Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Jisses, vilket liv

När Roger Viklund förklarade att Jesus aldrig levat hettade det till ordentligt i debattbrevlådan. Bland de flera hundra mejl och brev vi fått finns alla åsikter och de allra flesta välkomnar debatten. I dag flödar debatten fritt: varsågod läsare, sidan är er.

En författare med livlig fantasi

Jag har alltid ansett att berättelser om Jesus är något som en författare med livlig fantasi har hittat på långt efter Jesus påstådda död.

Att det finns en högre makt av något slag tror jag däremot på. Det är helt omöjligt att alla de oerhört komplicerade livsformerna som finns på jorden har uppstått bara genom evolution. Det måste finnas/ha funnits en kraft, en "konstruktör", som har åstadkommit allt detta. Man får kalla den för Gud eller vad man vill.

P.P.

Roger Viklund har aldrig funnits, han är rätt igenom en myt. Hans existens vilar på några få antaganden, som inte klarar kritisk granskning.

Åke Dejemo

Jesus finns i Västra Frölunda

Jag vet att Jesus har funnits. Bevis finns i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Han leder denna kyrka och kan uppenbara för varje person att han funnits och att han finns, och han leder sin kyrka genom en uppenbarelse.

Vill du veta mer om honom kan du komma till kyrkan söndagar kl 12, adress: Gnistgatan 6, Västra Frölunda.

Jag själv fick kunskap från honom.

Maria Jakobsson

Meningslöst utan Gud

Ett liv utan Gud är meningslöst.

Relationen med Gud är inget som man kan prestera sig till, genom att på så sätt imponera på Honom.

Människan har valt att gå sin egen väg. Men det finns en väg tillbaka till Gud.

Tron på att Jesus kom till oss och tog konsekvensen av synden är en realitet denna dag för en miljard människor på denna jord.

Andreas 40

Helt sanslöst att miljarder människor på denna jord i denna upplysta tid låter sig styras av ett par fullständigt infantila sagor!

Göran

Paulus var själv ett vittne

Roger Viklund skriver: "Inget tyder på att Paulus visste att Jesus nyligen levat på jorden".

I Korinterbrevet som skrevs av aposteln Paulus ca år 56 e. Kr står det: "Bland det första jag förde vidare till er var detta som jag själv hade tagit emot: att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder vid ett och samma tillfälle, de flesta är ännu i livet, men några har avlidit. Därefter visade han sig för Jakob och sedan för alla apostlarna. Allra sist visade han sig också för mig, detta ofullgångna foster". 1 Kor 15:3-8.

Här framgår det tydligt att Paulus själv var ett vittne till Jesu existens och att han väl kände till Jesu liv på jorden.

Roger Viklunds artikel innehåller för övrigt flera fel. Det finns starka bevis för att evangelierna skrevs tidigt och det finns även utomkristna källor som berättar om Jesus. För dig som läser eller tänker läsa Roger Viklunds bok rekommenderar jag boken "Fallet Jesus" av Lee Strobel. En bok skriven av en brottsjournalist som genom intervjuer med experter om Jesus tar reda på vad den senaste forskningen säger om Jesus.

Sven-Gunnar Hultman, Gävle

Jesus finns. Den som mött Honom vet att Han finns.

Signe Altzar

Mer religionsdebatt

Mycket bra debattartikel om Jesus. Det behövs mer kritiska artiklar om religon i allmänhet. Speciellt artiklar om det som till exempel svenska kyrkan predikar. Religionens roll i samhället är ju faktiskt ganska stor. Oavsett vad man tror på!

Niclas

Troende kräver inga bevis

Mest vill icke-troende diskutera för att motbevisa de "stackarna" som tror.

Jag är icke-troende, men har en katolsk sambo. Och i början hade vi en del diskussioner tills jag insåg att hon inte kräver några bevis. Hon TROR och har väl all rätt att göra det.

Patrick

Finns internet?

Pär Brumark

Varför ska vi tro på en ateistisk fundamentalist?

Roger Viklund påstår att Jesus aldrig funnits.

Varför skall vi tro att hans kunskaper i gammalgrekiska, religionshistoria och antikhistoria är så mycket bättre än andras som doktorerat och studerat ämnet i årtionden? Hans påståenden om Paulus verkar horribelt ohistoriska, men med ateistiska fundamentalister kan man inte diskutera sakligt.

Karl-Fredrik Wasén, antikhistoriker

Historierna om Jesus har lika stor trovärdighet som historier om vittror, näcken och jultomten!

Lars Edström

Till och med prästerna håller med

Jag har många vänner som är präster, som även läser just nu till präster. Inom religionskunskap är detta inget man smusslar med. Det man lär sig där är att Jesus finns oklart refererad till i en enda text utanför bibeln. Israel har sedan 1948 gjort arkeologiska utgrävningar av hela Israel för att hitta fynd som stöder gamla testamentet, utan att hittat någonting.

En människa som gjorde det Jesus gjorde, var både Messias och Judarnas konung, skulle ha genomsyrat skrifter i hela Rom och i arabvärlden. Det vore omöjligt att det inte fanns en uppsjö av hänvisningar till Jesus. Det som återstår då är Bibeln.

Alla som läst "Da Vinci-koden" får förklarat för sig hur Bibeln kom till. Jag har även frågat mina vänner präster hur de ser på detta. Och precis som beskrivs i "Da Vinci-koden" är detta vad som lärs ut inom religionskunskap för dagens präster, samt även i vanlig historia.

En kejsare i Rom på 300-talet hade problem med att det fanns hundratals små religioner, och även många hedniska. Det var svårt att styra och ställa över en sån vildvuxen flora. Så han bestämde resolut att en enda religion skulle skapas. Och bjöd in alla de viktiga prästerna i Europa för ett möte i Rom. På detta möte satte man efter vilda diskussioner och kompromisser ihop boken Bibeln och därmed skapades den officiella religionen i Europa.

Med detta som bakgrund, att en romersk kejsare tillsammans med ett par hundra präster med alla möjliga idéer om gudar etc. så satte man ihop Bibeln, där Jesus var en central del. Och detta är enda skriften han refereras till.

Då måste man fråga sig, vad var det denna romerska kejsare och alla dessa präster såg för gudomligt på detta möte som ingen annan i historien har bevittnat"?

En enklare förklaring är att detta bara var just vad kejsaren var ute efter, ordning och reda, en religion att hålla reda på, vilket stärkte kejsarens makt. Men varför så många människor sen dess mumlar om att detta är Guds ord eller nåt liknande är oförklarligt, då ingen, inte heller de religiösa med kunskap, hävdar detta.

Björn Holmgren, 41 år, Göteborg

En person vid namn Jesus kan säkert ha funnits. Men i så fall var det en snäll farbror som gick omkring och berättade sagor för folk.

Rolf

Snart kommer jubeldagen för alla kristna

JESUS HAR EXISTERAT... OCH HAN EXISTERAR ÄN I DAG. Du och jag... hela världens skapelse är bevis för att Jesus funnits. HAN har skapat! För att av inget kommer inget... men det finns människor, djur, natur etc... Detta har Jesus skapat.

SNART KOMMER JESUS TILLBAKA OCH HÄMTAR HEM ALLA DEM SOM TROR PÅ HONOM. DET BLIR EN JUBELDAG FÖR ALLA FRÄLSTA MÄNNISKOR!!!!!

Sluta sedan och diskutera om så självklara saker!!!

Smålänning som mött Jesus

Sluta håna Gud och Jesus

Om inte Jesus och Gud hade funnits och finns så hade du ej funnits. Jag tycker att ni skall sluta att skämta om och håna Gud och Jesus. Varför skulle allt vara fel som våra förfäder trodde på och alla människor levt med i så många tusen år. Tag inte bort det som är den fasta punkten här i denna bedrövliga värld, som ni ungdomar skapar.Var och en får tro vad den vill - men påverka inte andra!

Gun-Britt Persson

Läs också