Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagny, Helny

Naturskyddsföreningen vill inte att flyget finns

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-09-10 10.47

Slutreplik från Transportföretagen om flygskatten

Det är inte synen på utsläppen eller omställningen som skiljer oss och Naturskyddsföreningen åt – utan synen på om flyget över huvud taget ska finnas. Slutreplik från Transportföretagen.

SLUTREPLIK. I en replik på vår artikel hävdar Beatrice Rindevall från Naturskyddsföreningen att flyget har en gräddfil som slipper betala för sina utsläpp. Det stämmer inte.

Faktum är att sedan 2012 betalar allt flyg inom EU – som enda trafikslag – för sina koldioxidutsläpp i EU:s utsläppshandelssystem EU-ETS. Nästa år införs även en plikt att ha minst två procent hållbart flygbränsle i tanken. Andelen höjs gradvis och år 2050 ska andelen hållbart vara minst 70 procent. Flyget i EU ska då vara en netto-nollutsläppare.

Som Naturskyddsföreningen vet – men sällan kommunicerar – har vi dessutom en nationell reduktionsplikt för flyget och en fossilfri färdplan med ännu tuffare mål än EU.

 

Flera experter och myndigheter har dömt ut flygskatten som styrmedel, av den anledning att flygskatten inte kommer åt utsläppen. Skatten är lika hög även om man flyger med ett flygplan som släpper ut mindre CO2 eller om man köpt till fossilfritt flygbränsle.  

Att flyget ska ställa om råder det ingen tvekan om. Det hävdar flygbranschen också. Men ett hållbart flygande kommer bara möjliggöras om flygbolagen genom ökad konkurrenskraft får förutsättningar till att ställa om – av det skäl att det är flygbolagen själva som driver utvecklingen framåt.

Med fossilfritt bränsle och innovationer som el- och vätgasflyg kommer framtidens flyg att vara hållbart.

 

Det är alltså inte synen på utsläppen eller omställningen som skiljer oss och Naturskyddsföreningen åt – utan synen på om flyget över huvud taget ska finnas.

Rindevall hävdar att vi måste göra ”allt vi kan” för att minska utsläppen, och ja, lättast hade väl då varit att inte använda några transporter alls. Det är en ganska radikal position att argumentera mot.

Omställningen når vi genom utveckling, inte stagnation. Och för att komma dit behöver de som står för innovationen och utvecklingen, alltså flygbolagen själva, konkurrenskraftiga förutsättningar.

Viljan hos branschen att leda utvecklingen mot ett mer hållbart flygande finns redan. Äntligen har nu också politiken insett värdet av det och slopat flygskatten.


Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen
Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen Flyg

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.