Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Justus, Justina

Järnvägen behöver mer marknad – inte mindre

Replik från Fria moderata studentförbundet om SJ:s problem

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 15.19

Ska tågmarknaden fungera bättre behövs fler aktörer och bättre konkurrens. Då måste reglerna skärpas för offentliga subventioner och SJ bör avstyckas och – helst – privatiseras. Replik från Fria moderata studentförbundet.

REPLIK. Nedläggningen av Uppsalapendeln beror inte på för mycket inflytande från marknadskrafter.

Tvärtemot vad Sekos Gabriella Lavecchia påstår är problemet med järnvägen att det finns för mycket inblandning från offentlig sektor.

 

Det omedelbara skälet för indragningen av pendeln är osund konkurrens från Mälartåg. Mälartåg, som ägs av regionerna i Mälardalen (alltså offentlig sektor) subventionerar biljettpriserna med skattemedel, vilket SJ som affärsdrivande bolag inte får.

Enligt SJ:s vd Monica Lingegård, kan SJ inte höja priset på biljetter till lönsamma nivåer när Mälartågs biljetter redan i dag kostar tio kronor mindre på samma sträcka.

 

Mälartågs subventioner är den sämsta sortens politisk styrning av marknaden. Med nästan 50 000 pendlare per dag mellan Uppsala och Stockholm borde kundunderlaget vara mer än tillräckligt för kommersiell trafik.

SJ själv gick med vinst på sträckan så sent som 2019 när Mälartåg bara hade två avgångar. Nu leder subventionerna till färre avgångar för pendlarna, och även om Mälartåg skulle ersätta dem måste Mälardalens skattebetalare nu pröjsa för tågresor som tidigare var självfinansierade.

SJ är ett typexempel på ineffektiva offentligt ägda bolag som vant sig vid att slippa konkurrens

Samtidigt menar Gabriella Lavecchia att SJ inte har någon skuld. Även det är fel. Det statliga bolaget lyckades på egen hand bli av med sin dominans på sträckan Uppsala-Stockholm.

I november 2021 försökte SJ införa ett nytt planeringssystem för schemaläggning, som fungerade så illa att lokförare och tågvärdar sade upp sig i protest, vilket resulterade i mängder av inställda tåg. Andra bolag, som Mälartåg behövde då ta över avgångarna.

 

SJ är ett typexempel på ineffektiva offentligt ägda bolag som vant sig vid att slippa konkurrens och inte förmår anpassa sig efter resenärernas önskemål och behov. Enligt Svenskt Kvalitetsindex har SJ lägst kundnöjdhet av alla tågbolag.

Ska tågmarknaden fungera bättre behövs fler aktörer och bättre konkurrens. Då måste reglerna skärpas för offentliga subventioner och SJ bör avstyckas och – helst – privatiseras.


Daniel Åkerman, förbundsordförande Fria moderata studentförbundet
Elias Nilsson, viceordförande Fria moderata studentförbundet

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln