Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Justus, Justina

Skolan borde lära barnen hundvett

Debattörerna: Dags att agera efter senaste tidens incidenter

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 09.28 | Publicerad 06.30

Den senaste tiden har det varit flera incidenter där barn har attackerats av hundar. Många – både barn och vuxna – saknar grundläggande kunskaper och färdigheter om hundar. Att få lära sig detta i skolan vore ett steg i rätt riktning, skriver Kalle Dixelius, Per Leander och Johnny Kroneld.

DEBATT. Den senaste tiden har det rapporterats om allvarliga incidenter där barn har attackerats av hundar. Det är naturligtvis helt oacceptabelt.

Hur ska vi se till att fler barn får positiva hundmöten? Här borde skolan kunna spela en roll.

 

”Stanna vid övergångsstället, titta åt båda hållen och gå lugnt över gatan.”

”Sitt ned i båten, ha flytväst på dig och gör som båtföraren säger.”

Vi känner alla igen de här reglerna, eftersom alla barn i Sverige lär sig trafikvett och båtvett. Dessutom lär de sig cykla och simma.

Det ser vi som självklarheter, och anses ingå i allmänbildningen. Det är naturligtvis helt rätt. Grundläggande färdigheter om trafik och vatten förhindrar olyckor och berikar våra liv.

 

Vi tycker att samma sak borde gälla vårt förhållande med hundar. För det är inte bara vatten och trafik som omger oss i vardagen – vi är även omgivna av hundar.

I Sverige i dag finns det över en miljon hundar. De finns överallt, och samhället blir alltmer hundtillvänt. Hunden var det första djur vi domesticerade och vi har levt vid deras sida i tiotusentals år.

Det är vårt överlägset vanligaste husdjur och det är näst intill omöjligt att gå ned för en gata i en svensk stad utan att stöta på en hund.

 

Trots det saknar många människor – både barn och vuxna – grundläggande kunskaper och färdigheter om hundar.

Många hundägare kan vittna om hur barn och vuxna kastar sig fram för att klappa, vilket kan skrämma hunden. Andra börjar leka med hunden utan att fråga. Eller så håller man fast den, drar i svansen eller ger den mat utan ägarens tillstånd. Vissa är vuxna rädda och överdrivet försiktiga, vilket smittar av sig till barnen.

 

Konsekvenserna blir i många fall en hund som känner sig trängd och säger ifrån, vilket gör att barnet – eller den vuxna – blir ännu mer osäker på hundar. Den som redan var hundrädd får vatten på sin kvarn.

Lösningen är, som i så många andra fall, kunskap. En uppsättning enkla regler om att möta hundar som alla kan lära sig. Precis som vi lärt oss att titta åt båda hållen innan vi går över ett övergångsställe.

 

Reglerna skulle kunna se ut så här:

1. Fråga alltid hundens ägare om lov innan du hälsar på hunden.

2. Låt hunden komma till dig innan du klappar den.

3. Håll aldrig fast hunden.

4. Försök att vara lugn.

 

Vi önskar att svenska barn fick lära sig de här reglerna i skolan.

Dessutom vore det önskvärt att alla barn fick lära sig grundfakta om hundar: varför de beter sig som de gör, hur de kommunicerar och hur olika raser skiljer sig åt. Det skulle leda till fler trygga och mysiga hundminnen, färre incidenter och gladare hundar.

Att lära känna en hund är ett privilegium som vi önskar att alla barn skulle få uppleva. Att lära sig grundläggande hundkunskap är ett steg i rätt riktning. Det räcker med en halvdag, någon gång under skoltiden. Är det för mycket begärt? Vi tycker inte det.


Kalle Dixelius, författare och debattör, ”Jag vill ha en hund! Handbok för barn som älskar hundar”
Per Leander, generalsekreterare Hundstallet
Johnny Kroneld, kommunikationschef Hundstallet

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln