Samhället vinner på fri kollektivtrafik för unga

Majblomman: Vi har räknat – och föreslår en nationell reform

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-11-09

Majblomman föreslår en nationell reform med fri kollektivtrafik för alla mellan 12 och 18 år på kvällar, helger och lov. Vi har räknat och vårt förslag är helt enkelt rimligt för var och en med lite sunt förnuft, skriver Åse Henell.

DEBATT. ”Barnet kämpar med stress och ångest. Får motion och avkoppling på simningen, men behöver busskort för att ta sig dit. Vi söker därför pengar till busskort”.

Så skriver en vanlig mamma till Majblomman. Hon har inte har råd att låta sitt barn ta bussen till kompisar. Barnet blir sittande hemma.

 

Vi är inte förvånade. Dyr kollektivtrafik är något som uppmärksammats i flera år av Majblommans lokalföreningar. Avgifter stänger ute barn och tonåringar från den frihet och gemenskap det innebär att kunna ta sig fram i sitt närområde.

Alternativet är att tjuvåka för att ta sig till träningen eller kulturskolan.

Med Demoskops hjälp kan Majblomman konstatera att i ca sex av tio kommuner åker inga barn och ungdomar fritt med kollektivtrafiken på kvällar och helger.

Situationen är liknande när det gäller rörelsefriheten på sommarlovet. Vi ser också att rörelsefriheten varierar från budgetår till budget år. Majblomman brukar likna situationen vid ett lotteri.

 

Detta är ingen nyhet, och inget har förändrats sedan förra året då vi satte ljus på frågan med en rapport. Så den här gången gör vi lite mer än att ”bara” belysa problemet.

Vi har räknat, med hjälp av forskningsinstitutet Rise. Resultat: Majblomman föreslår en nationell reform med fri kollektivtrafik för alla mellan 12 och 18 år på kvällar, helger och lov. Det vore en rejäl social investering som skulle motverka kollektivtrafiklotteriet, öka barns jämlikhet och stärka rätten till en meningsfull fritid över hela landet.

 

Vi kan konstatera att en reform skulle innebära sparade biljettkostnader på 564 miljoner kronor för barnfamiljer. Den skulle därtill ge bonuseffekter.

2,7 miljarder skulle sparas genom slopad bilkörning tack vare minskat skjutsande, inklusive sparad körtid och bränslekostnad för barnfamiljer.

Dessutom skulle växthusgasutsläppen i Sverige minskas med över en procent tack vare minskad bilkörning. Siffrorna har vi med hjälp av Rise fått fram genom analys av offentlig tillgänglig statistik kring resvanor samt internationella studier.

 

Den investering vi föreslår skulle gå på 564 miljoner. Det kan till exempel jämföras med, satsningen på sänkt moms på bensin och diesel om 5,64 miljarder.

Alla under 18 har rätt till en meningsfull fritid, enligt barnkonventionen som är svensk lag sedan 2020. En förutsättning för detta att kunna resa i sitt närområde.

En satsning på fri kollektivtrafik enligt Majblommans modell skulle gynna barn i allmänhet och barn i ekonomisk utsatthet i synnerhet.

 

Och vi vet att vi har brett stöd. I en Sifo-mätning som Majblomman medverkade till att ta fram i mars i år, svarade en stor andel av gruppen slumpmässigt utvalda barnfamiljer, att de är positiva till att låta barn åka fritt med kollektivtrafiken.

Vårt förslag är helt enkelt rimligt för var och en med lite sunt förnuft. Och i längden skulle det bidra till att bygga välfärdssamhället starkare.

Den reform vi föreslår vore en kraftfull, social investering till förmån för barn, familjer, infrastruktur och miljö. Dessutom skulle den tillgodose fler barns rätt till en meningsfull fritid vilket inkluderar fri rörlighet.

För ytterst handlar det om barns rättigheter, och om hur samhället väljer att prioritera.


Åse Henell, generalsekreterare Majblomman

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.