Flera lokala tåglinjer hotas av regeringen
C, S, V och MP: Trafikverket tvingas till nya obegripliga nedskärningar
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2024-11-12 06.30
DEBATT. Det undgår ingen de stora brister som finns i svensk infrastruktur. Varje dag kan vi läsa om inställda och försenade avgångar, om frustrationen hos både resenärer och företag runt om i landet.
Tidigare i höst skrev 75 000 personer under ett upprop för att stoppa nedläggningen av nattågen mellan Göteborg och Norrland. Ändå tvingar nu regeringen Trafikverket till nya obegripliga nedskärningar.
Trots ett totalt reformutrymme på 60 miljarder i regeringens budget har infrastrukturminister Andreas Carlson valt att inte tillföra de 195 miljoner som Trafikverket efterfrågat för att upprätthålla grundläggande tillgänglighet i hela landet. Det handlar om regionala trafikavtal som finansierar bland annat lokala tågbanor, bussar och Gotlandsfärjan.
Att Carlson gett Trafikverket kalla handen innebär att pengarna inte räcker till för att upprätthålla nuvarande trafik – myndigheten tvingas skära ner.
Vilka sträckor som drabbas sker mer eller mindre slumpmässigt utifrån när avtal råkat löpa ut, inga prioriteringar görs utifrån vare sig transportpolitiska mål eller tillgänglighetskriterier.
De regionala operatörerna som berörs har fått besked om indragen finansiering av Trafikverket med bara några veckors framförhållning.
Drabbade banor är Tåg i Bergslagen (Mjölby-Gävle), Stångådalsbanan (Kalmar-Linköping), och flertalet linjer som trafikeras av Norrtåg (Sundsvall-Umeå, Sundsvall-Östersund-Storlien, Umeå-Luleå, Luleå-Kiruna, Luleå-Haparanda). Ett antal busslinjer berörs dessutom genom avtalet Samverkande inland.
Nu står de inför en våg av indragna linjer, försämrad tillgänglighet och stor osäkerhet kring hur plötsliga kostnader ska kunna täckas upp. Kraftiga neddragningar i trafiken på berörda banor kan ske redan till jul och drabba resenärer som redan köpt biljetter.
Om inte ministern tillför pengarna omgående kommer nedläggningar och kraftiga neddragningar av tågavgångar börja ske redan till jul
När vi bjöd in infrastrukturministern till Trafikutskottet för att förklara varför regeringen inte gett Trafikverket tillräckligt med pengar för att upprätthålla ens dagens tågtrafik, fick vi ett svar som mest liknade en undanflykt.
Inte nog med att statsrådet saknade en tydlig motivering till budgetnedskärningarna, han framstod dessutom som helt omedveten om de allvarliga konsekvenser hans beslut riskerar för resenärer, näringslivet och samhällen.
Nu är läget är akut. Om inte ministern tillför pengarna omgående kommer nedläggningar och kraftiga neddragningar av tågavgångar börja ske redan till jul. Därför kräver oppositionen att infrastrukturministern genast tillför de 195 miljoner som Trafikverket behöver för att rädda Tåg i Bergslagen, Stångådalsbanan och Norrtåg.
Gör Andreas Carlson inte det borde han lämna sitt kontor i Stockholm för att åka till invånarna i såväl Hultsfred som Haparanda och förklara för dem varför tågen inte längre ska stanna i deras kommun, varför det inte längre är prioriterat att de ska kunna ta sig till jobbet eller studierna nästa år.
Människor i hela landet förtjänar att kunna resa, och att resa hållbart. Samtidigt som fler och fler svenskar vill resa med tåg har infrastrukturministern endast levererat neddragningar och försämringar.
Gör om och gör rätt, Andreas Carlson!
Ulrika Heie, ordförande, trafikutskottet (C)
Gunilla Svantorp, ledamot, trafikutskottet (S)
Malin Östh, ledamot, trafikutskottet (V)
Linus Lakso, ledamot, trafikutskottet (MP)
Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.