Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lovisa, Louise

Melander: ”Det är en katastrof”

Publicerad 2014-03-18

Stortränaren Stefan ”Tarzan” Melander kräver att Solvalla ska få tillbaka en egen tävlingsdag kvällstid.

Han får medhåll av flera hästägare som är missnöjda.

– Stockholm är huvudstaden och vi måste ha ett högkvarter för trav här på Solvalla, så är det inte nu, det är katastrof, säger Melander till Trav365.

Förra veckan förklarade stjärnkusken Björn Goop sin oro över att Solvalla avfolkats ännu mer i och med den nya satsningen med Onsdag Xpress, där V86 saxas mellan Solvalla och Bergsåker/Jägersro/Åby.

”V86 Express + Solvalla = Begravningsplats”, twittrade Goop ut.

– Jag hoppas och vill att det ska bli en succé. Men nackdelen är att Solvalla blivit avbefolkat och det är jättetråkigt, sa han till Trav365.

Goop menade också att V86 borde kunna köras på en och samma bana igen.

”Måste vara klass hela tiden”

Solvallatränaren Stefan Melander, med över 100 hästar i träning, kom med ett förslag i sin krönika i Expressen. Han vill att V86 ska saxas mellan två andra banor och att Solvalla ska få tillbaka en egen tävlingsdag, kvällstid, inte som det är nu en fredagseftermiddag med V65:

”Ge Solvalla en helt egen tävlingskväll - tisdagar eller torsdagar - och bygg evenemangen igen. Det går att locka folk. Det är bara tjänstemännen i travkorridorerna som gett upp”, skrev han.

För Trav365 förklarar han vidare:

– Jag tycker absolut att Solvalla ska ha en egen tävlingsdag, det säger sig självt, säger han och fortsätter:

– Stockholm är huvudstaden och vi måste ha ett högkvarter för travet här. Solvalla är Elitloppsbana och nationalarena, men jag funderar på om Solvalla är det. Det vara något speciellt att vara på Solvalla, så ser det inte ut i dag. Nu är det som att komma till en landsortsbana, eller ännu sämre, det är katastrof.

Vad ska man göra för att förbättra Solvalla?

– Ge tillbaka en egen tävlingsdag till nationalarenan och det finns bara en sak att göra, höj prispengarna. Jag har inget emot att det är få lopp, men alla de bästa kuskarna och hästarna måste vara med i loppen och det ska vara fina pengar att köra om. Det ska vara klass hela tiden, vi kan inte hålla på att köra breddlopp och så vidare. När man vinner ett lopp på nationalarenan ska det vara fest, man ska åka in till Café Opera och dricka champagne. Nu är det 15 000 kronor i förstapris i några lopp, det är ett stort hån mot hästägarna. Vi pratar om Solvalla...

– Jag kan köpa att man vill ha det här V86 Xpress, men jag tror det gör sig bättre på två andra banor, det skulle bli en stor kick, men det ska absolut inte köras på Solvalla.

”Vi har lallat för mycket”

”Tarzan” är uppväxt på Solvalla och han menar att Solvalla aldrig haft en lägre standard.

– Inte ens på 80-talet var det 15 000 kronor i förstapris i loppen. Det har aldrig varit så här låg standard på Solvalla. Jag köper inte det här, det går inte.

– Man struntar i allt på Solvalla, men det är snart kört. Det har alltid funnits många storhästägare i Stockholm, men nu finns det inte så många kvar, vi får skylla oss själva på Solvalla, vi har lallat för mycket.

Om Solvalla får tillbaka en egen tävlingsdag, hur ska man då locka publik till banan?

– Höga prispengar, och visa hur kul det här. Bra klass på sporten, då kommer folket. Vi måste hjälpa varandra och fixa det här, för som det är nu har Solvalla blivit en amatörbana, säger Stefan ”Tarzan” Melander.

Hästägaren: ”Är inte rätt väg att gå”

En annan som är missnöjd med att Solvalla förlorat en egen tävlingsdag kvällstid är storhästägaren Daniel Olenklint, som äger hästar hos tre av Solvallas giganter Timo Nurmos, Roger Walmann och Stefan Hultman.

– Tv-mässigt har det här nya upplägget med Onsdag Xpress sina fördelar, men det är två saker man måste titta på. Omsättningen och sporten, och sporten blir tydligt åsidosatt just nu, säger han till Trav365.

– Det köps- och tränas flest unghästar i Solvalla-regionen, flera av dessa hästar har ett antal delägare som har väntat 18-20 månader på att se sin häst debutera och betalat dyra träningsavgifter. Då ska deras häst debutera dagtid, när alla jobbar, inför ett par hundra besökare en fredag på Solvalla. De är väldigt konfunderade över att inte kunna få se debuten på deras egen häst. Om denna kundgrupp tröttnar kommer detta vara väldigt negativt för Sveriges uppfödare. Som travälskare tror jag inte det här rätt att väg att gå, det måste gå att hitta något mellanting där unghästar får mer uppmärksamhet på Solvalla, fortsätter Olenklint.

”Sprider inga positiva vibbar”

Olenklint håller med ”Tarzan” att V86 Xpress kan fortsätta – men då på två andra banor – inte på Solvalla.

– Jag köper Tarzans resonemang och han har en intressant poäng, med att köra V86 Xpress på två andra banor och ge tillbaka en tävlingsdag till Solvalla.  Det känns som att Solvalla har tagit ett steg stort tillbaka, från att ha ägt onsdagarna till det här. Det är ett klart missnöje från tränare och ägare och majoriteten tycker det här upplägget är sämre, det sprider inga positiva vibbar.

”Känns som ett hån”

En annan hästägare i Stockholmsområdet, som vill vara anonym, håller med Melander och Olenklint i Solvalla-frågan.

– Som det känns nu så kommer jag sluta äga hästar från och med årsskiftet, om det inte händer något. Och ska jag äga hästar i framtiden så blir det inte på Solvalla i alla fall. Det är ingen poäng att vara hästägare som det är nu. Solvalla är helt ointresserade av hästägare.

– Sista förändringen med delade onsdagar känns som ett hån, man har i princip lagt ner banan, så känner jag. Fredagseftermiddagarna är huvudstadsbanans enda egna tävlingsdag, det är ett stort skämt.