TS inleder mätning av Aftonbladets upplaga med ny, transparent metod

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-07

2010–10–27

Aftonbladet följer nu som första svenska tidning internationella exempel och börjar mäta digital upplaga.
Aftonbladet är överens med Tidningsstatistik AB om ett nytt, framtidssäkrat sätt att mäta upplaga för en dagstidning.
Det nya mätsystemet är helt transparent och redovisar för annonsmarknaden fullt betald upplaga, rabatterad kampanjupplaga och digital upplaga.

Aftonbladet har tillsammans med TS arbetat fram ett nytt transparent system för att mäta upplaga. Vi har utgått från internationell praxis som i Tyskland, Spanien, Frankrike, Finland, Australien och Danmark där man inte klumpar ihop digital upplaga med papperstidningar vilket görs i svensk upplagemätning i dag. I Holland har man kommit ett steg vidare och mäter digital upplaga och printupplaga på ett mycket likartat sätt som TS nu kommer att göra med Aftonbladet.

Det nya systemet kommer att vara helt transparent och redovisa i tur och ordning:
• Fullt betalda tidningar. Tidningar sålda till 100 procent av priset.
• Kampanjexemplar. Tidningar sålda med någon form av rabatt.
• Digital upplaga. Digitala prenumerationer och digitalt nedladdningsbara editioner av tidningen.

– De gamla upplagemätningarna blandar ihop alla dessa tre kategorier. Syftet är att dölja hur upplagan är byggd för att låtsas som att den sålda pappersupplagan är större än vad den är. Vi menar att det är ett helt förlegat sätt att driva en dagstidning på 2010, säger Anna Settman, VD för Aftonbladet.

Aftonbladet kommer också att låta TS skicka ut ett kanalintyg med samtliga reviderade räckvidds-, trafik- och upplagemått till branschen.

– Det kommer att göra oss till Sveriges mest transparenta dagstidning och ger annonsörer mer information om oss, vilket vi vet att de efterfrågar, säger Anna Settman.

Tidningsstatistik inleder en provrevision av Aftonbladet enligt de nya reglerna med start nästa vecka. Under hösten ska TS mediekommitté ta beslut om regelverket. Till årsskiftet ska regelsystemet vara klart för att användas skarpt. Aftonbladet kommer att redovisa upplagan för 2010 enligt det gamla systemet för att få kontinuitet i upplagestatistiken. Både Aftonbladet och TS hoppas nu att flera andra medier ska ansluta sig till det nya sättet att mäta upplaga.

– Medierna utvecklas varje dag, då måste också sättet att mäta dem följa med. Detta är ett första steg mot en helt modern metod att mäta dagstidningar, säger Anna Settman.

Dagens system för att mäta upplaga startade på 1940-talet. Då fanns tryckta tidningar och en enda radiokanal. Det var hela medievärlden och det är den världen som dagens upplagemått speglar. I dag kommer dagstidningar ut på många mediaplattformar i en miljö med ett nästan oändligt antal medier.

– Papperstidningen är fortsatt oerhört viktig för oss och vi kommer att satsa mycket för att utveckla den. Men den bör utvecklas mot situationer där papperstidningen är bästa möjliga plattform. Det är i dag en alldeles för dyr distributionsform för att maximera i volym och för långsam för att passa till traditionell nyhetsförmedling, säger Anna Settman.

Alla bedömare är ense om att mediernas framtid ligger i digitala kanaler. Institutet för reklammätningar (IRM) förutspår till exempel att reklaminvesteringarna i digitala kanaler kommer att överstiga investeringar i print omkring 2014.

– Aftonbladet är redan i framtiden. Vi har flest läsare digitalt och över 100 000 digitala prenumeranter. Vi har också redan i år månader då vi har större annonsintäkter från digitala kanaler än från papperstidningen. Man gör det man mäts på. Därför behöver branschen en mätning som stimulerar utveckling mot digital upplaga och 100 procent upplaga för print. Vi har också som marknadsledare ett ansvar för att se till att branschen utvecklas, säger Anna Settman.

FAKTA AFTONBLADET

Upplaga papperstidning, TS Medelnetto 2009: 358 600/dag
Mediehusräckvidd: 2,6 miljoner/dag
Räckvidd papperstidning: 1 229 000/dag
Räckvidd webb: 1 690 000/dag
(Räckviddssiffrorna avser augusti 2010, Orvesto.)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Settman, VD Aftonbladet. Telefon: 070–556 23 82. E-post: anna.settman@aftonbladet.se.
Nils Franchell, kommunikationschef Aftonbladet. Telefon: 070–676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.