Halvmiljonvallen sprängd – Aftonbladet i mobilen nu större än konkurrenternas webbsajter

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-07

2010–12–01

Förra veckan passerade Aftonbladets mobilsajt för första gången en halv miljon unika besökare. Totalt hade Aftonbladet över 19 miljoner sidvisningar i mobilen – fler än medieaktörer som DN, SvT, TV4 och SvD hade på sina webbsajter.
– Mobilen är snabbt på väg i fatt den vanliga datorn som svenska folkets viktigaste källa till snabba nyheter, säger Aftonbladets mobilchef Niklas Silow.

Den exakta siffran när det gäller unika besökare på Aftonbladets mobilsajt under vecka 47 stannade på 514 963, en ökning med 153 procent jämfört med motsvarande vecka förra året. Till detta ska läggas 150 000 unika besökare i Aftonbladets mobila applikationer.

Det som främst driver utvecklingen, mer än enskilda nyhetshändelser, är den starka tillväxten för så kallade smartphones.

– Genom vår dominans på de digitala plattformarna tar vi hand om den stora trafikökningen, säger Niklas Silow.

Aftonbladet i mobilen har också hela webbuniversums mest lojala användare och toppar den så kallade KIA-listan dubbelt när det gäller hur ofta användarna går in på en tjänst. Etta ligger Aftonbladets mobilapplikationer med 5,8 besök i veckan och tvåa mobilsajten med 5,6 besök i veckan.

Källa: KIA-Index.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Silow, chef Aftonbladet mobil. Telefon: 070–525 21 59. E-post: niklas.silow@aftonbladet.se.
Nils Franchell, kommunikationschef Aftonbladet. Telefon: 070–676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.