Aftonbladets bröllopsbevakning slog rekord • Mobilt genombrott • TV-succé • Största upplageeffekten på tio år

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-04

2010–06–21

Aftonbladets bröllopsbevakning blev en kraftfull succé – i alla kanaler. Svenska folket följde det historiska bröllopet direkt på webben och i mobilen, i en gratisutdelad pappersupplaga på lördag kväll och därefter i såväl papper som på webben under söndagen.

– Det var en fantastisk helg där vi på olika sätt lyckades nå framgång i alla våra kanaler, säger Jan Helin, chefredaktör.

PRINT
Söndag 20 juni 2010 hade Aftonbladet den enskilt största effekten på pappersupplagan sedan terrorattacken den elfte september 2001. Då slog Aftonbladet alla tiders försäljningsrekord med över 700 000 sålda tidningar. – Jag kommenterar aldrig enskilda försäljningssiffror och nivåerna är annorlunda idag. Men det är otroligt roligt att konstatera att vi kan ha så kraftiga upplageeffekter år 2010. Kvällstidningen är verkligen något läsarna är redo att betala för vid sådana här tillfällen, säger Jan Helin. – Jag är också mycket stolt över den tidning gänget gjorde på lördagsnatten. Det blev verkligen en historisk tidning att spara, säger Jan Helin.

MOBILT
Under lördagen redovisade Aftonbladets mobilsajt 147 797 unika besökare. Under hela veckan hade mobilsajten 369 840 unika besökare. Bägge siffrorna innebär nya rekord med god marginal. (De tidigare rekordnoteringarna var 345 515 respektive 135 414 unika besökare). – Det här var på många sätt mobilens genombrott som nyhetsförmedlare. Mobilen var den perfekta plattformen för nyhetsförmedling för alla som var på plats. Vi är också stolta över att vi lagom till bröllopet kunde erbjuda vår live-tv direkt till mobilen, säger Jan Helin.

WEBB
Antalet unika besökare på aftonbladet.se uppgick under helgen till 1 402 807 på lördagen och 1 646 543 på söndagen, den fjärde största söndagsnoteringen i sajtens historia. Antalet läsarkommentarer på sajten har heller aldrig varit större än under lördagen. – Detta är nästan det mest förvånade. Jag hade inte vågat hoppas på så hög trafik då så många såg på Sveriges Television eller var ute på plats, säger Jan Helin. – 37 procent av alla som följde vår Superlive svarade att de såg på tv samtidigt. Vi fungerade som ett komplement till tv-sändningen under lördagen. Många utlandssvenskar följde också Superlive, av kommentarerna att döma, säger Jan Helin.

WEBB-TV
Nästan en halv miljon människor såg nyheter om bröllopet i Aftonbladet webb-TV och direktsändningen under lördagen lockade drygt 100 000 unika besökare, vilket är rekord för egenproducerade sändningar.

– Inte ens vi hade trott på sådana siffror i konkurrens med SVT:s direktsändning och festligheterna i Stockholm. Men det är uppenbart att många som ser på tv också väljer aftonbladet.se som ett komplement, säger Jan Helin.

För ytterligare information, kontakta:
Nils Franchell, kommunikationschef Aftonbladet. Tel: 070–676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se