Aftonbladet lanserar SPELA! – första dagliga sajten med speljournalistik

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-02-04

2010–09–30

Nu lanserar Aftonbladet en helt ny spelsajt. SPELA! är Sveriges första dagliga spelsajt gjord av en dagstidning.
– Det här är den största satsningen på tv-spelsjournalistik i svensk tidningshistoria, säger Klas Lindberg, nöjeschef på Aftonbladet.

På SPELA! publiceras varje dag spelrecensioner, reportage och intervjuer med spelprofiler samt konsumentjournalistik av Sveriges ledande speljournalister. Sajten ska underhålla, granska, utmana och bjuda in läsarna till diskussion. Den som vill komma i kontakt med redaktörerna behöver bara höra av sig via t ex Twitter, där redaktörerna Peter Ottsjö och Andreas Holmgren levererar sin utblick över spelvärlden.

På bloggen Speltuben erbjuds bland annat trailers från kommande storspel och andra tv-klipp från spelvärlden. Och från och med nu är Sveriges bästa spelblogg, Blog ém up, också en officiell Aftonbladet-blogg.

– Idag spelar man på många olika sätt – konsolspel, på PC:n, mobilspel eller via Facebook. Och man spelar med eller utan kontroller. Vår ambition är att engagera alla som spelar, oavsett vilken typ av spel de föredrar, säger Peter Ottsjö, spelredaktör.

Senare i höst fortsätter Aftonbladet satsningen på spel. Aftonbladet är officiell mediepartner i Gamex, Sveriges nya spelmässa, som äger rum i Kista 4-7 november. På Gamex kommer Sveriges bästa spelare att delta och mässan är öppen för allmänheten.

– Intresset för spel i olika former växer explosionsartat. Vi har länge haft Sveriges bästa spelbevakning. Nu tar vi nästa steg. SPELA! och samarbetet med Gamex är två spännande beståndsdelar i vår satsning för att Aftonbladet ska vara den naturliga mötesplatsen och nyhetskällan för alla spelintresserade, säger Klas Lindberg, nöjeschef på Aftonbladet.

Precis som tidigare innehåller papperstidningen Nöjesbladet två sidor med de senaste spelrecensionerna varje fredag.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Klas Lindberg, nöjeschef Aftonbladet. E-post: klas.lindberg@aftonbladet.se. Tel: 08–725 20 00.
Nils Franchell, kommunikationschef Aftonbladet. Tel: 070–676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, web och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 500 anställda, varav ca 300 journalister. Omsättningen 2009 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 197 miljoner kronor.