Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Vårt 2011 saknar en begriplig handling

Meritlistan är fylld av framgångar. Ta till exempel 1956: ­Action i form av Ungernrevolten och Suezkrisen. Romantik, med kulmen i furst Rainers och ­Grace Kellys bröllop. Allt satt till de första tonerna av en ny, spännande artist: ­Elvis Presley.

Eller 1317: I centrum en släktfejd, fängslande som ett antikt drama. En välplacerad klimax i december, då kung Birger Magnusson bjuder sina bröder på Nyköpings Gästabud, låser in dem och låter dem svälta ihjäl. ­Alla ­begrep att det skulle komma fler avsnitt. En skicklig ”cliffhanger”.

Desto tråkigare att konstatera att 2011, som år betraktat, inte kommer i närheten av ­sådana mästerverk.

Rent formellt har året ­stora likheter med tidigare ­produktion: 365 dagar långt, indelat i tolv månader och högtider som jul och påsk på förväntade platser. Det myllrande persongalleriet som vi vant oss vid finns här, liksom de sedan länge inarbetade motsatsparen makt – vanmakt, ­fattigdom – överflöd, glädje – sorg. Men det räcker inte. Sanningen är att 2011 saknar en ­begriplig handling. Det är ett år vars händelser ­inte förmår bilda en helhet.

På ett slentrianmässigt sätt fortsätter konflikterna i ­Afghanistan och Irak, till ­synes utan riktning. I vad som bara kan tolkas som ett försök att få oss att se åt ett ­annat håll, bjuder 2011 på en lång rad ”revolutioner” i arabvärlden, men resultatet är krystat och saknar trovärdighet.

Som komiskt inslag placeras en svensk Fleksnes på posten som socialdemokratisk ordförande, men greppet är fantasilöst i sin övertydlighet. Den ”kungaskandal” som ska ge politisk klangbotten är för svag för att hålla.

Rollfigurer som tidigare­ byggts upp för stordåd, ­alternativt magnifika misslyckanden, slarvas bort. Vad blev det egentligen av ­Barack Obama?

Den ekonomisk-politiska thriller som vävts in i den europeiska delhandlingen, känns återanvänd och långdraget tråkig. I ett närmast desperat försök att skapa­ spänning skrivs hastigt Kim Jong Il ur handlingen vid årets sista dagar.

Kanske är 2011 menat som ett försök till konstnärlig förnyelse. I så fall är det misslyckat. Nya grepp ­utan en underliggande dramaturgisk tanke är helt ­enkelt dåligt hantverk.

Låt oss hoppas att det rör sig om en tillfällig svacka och att 2012, som når oss med början i morgon, är bättre ­regisserat.

Följ ämnen i artikeln