Tänk om Tucker Carlson visste att han snusar som en tjej
I ett rep från helikoptern dinglar en stor snusdosa. Den är lika stor som däcket på en monstertruck. Tucker Carlsons öppna, lyckliga gap är i ungefär samma storlek. I USA har det vita snuset blivit den ultimata symbolen för manlighet och konservatism. Jättedosan Zyn spearmint har den tidigare Fox-programledaren fått i present av The Nelk Brothers, underhållnings-youtubers som blivit Trump-supportrar och börjat göra högerpolitiskt innehåll.
“Det finns tillräckligt mycket nikotin här för att rädda världen. Det finns tillräckligt med nikotin i den här behållaren för att alter the course of history”, säger Carlson och ler mot jättedosan. I en tid där avmaskulinisering av män har pekats ut som en hot mot människans överlevnad behövs vanor, livsstilsförändringar och konsumtion som får killar att känna hopp.
Det är i denna kontext som män som influencern Andrew Tate, poddaren Joe Rogan och psykologen Jordan B Peterson har fått makt och inflytande. Pojkar och män har matats med att stenhård träning, köttdieter och testosteronförhöjare i kombination med konservativa värden om kärnfamiljen och könsroller är lösningen på alla problem.
Superlista: Så starkt är DITT snus – egentligen
Det och Zyn, det vita snuset. Det är därför Tucker Carlson utbrister att de vita små påsarna ska rädda världen och förändra historien. Det är därför Trump-kampanjen under valrörelsen gjorde annonser riktade till unga, manliga väljare där de påstod att Zyn-tillgången var hotad av Demokraterna.
Tänk om de visste att de vita små prillorna får dem att se ut som små flickor!
Om det inte är höjden av ironi, så är det åtminstone väldigt, väldigt, ironiskt att den mest kvinnliga nikotinprodukten i världen får dessa osäkra män att bröla. De är helt omedvetna om att deras Zyn-vurm är ett mycket tydligt exempel på att de könsroller de själva säger vara av naturen givna i själva verket är löst konstruerade.
Tänk om de visste att produkten som de stolt slänger fram på bordet för att impa på tjejer (och varandra) går under namnet TJEJSNUS i landet som skapat Zyn!
Man kan skratta åt hur tokigt det blev i det här fallet, där tjejsnus fick en bärande roll i manlighetens kulturkrig. Samtidigt visar det hur urbota dum, grund och fattig hela debatten är. Det så kallade kulturkriget, som får allt större inflytande över politiken både i Sverige och USA, består av tomma symboler som kan laddas med lite vad som helst. Plötsligt kan drag queens, transpersoner, böcker och färgglada kläder ses som faror.
Zyn var toppen tyckte Tucker tills han fick höra att företagets anställda hade skänkt pengar till Harris-kampanjen. Ve och fasa! Nu har Tucker Carlson startat ett eget snusbolag, Alp. På Instagram gör han reklam för det med orden: Zyn is for they/them, Alp is for you.
You, mannen. Inte hen.
Tänk om Tucker och hans superdupermaskulina kompisar visste att det är extremt omanligt att sluta göra något för att det plötsligt har kodats som woke. Den ängslighet de uppvisar inför varje ny vindpust som når det politiska samtalet är om något manlighetens undergång. Att de råkar snusa tjejsnus är verkligen deras minsta problem, men likväl det roligaste.