En extremt lönsam och hänsynslös verksamhet
Smuggling av flyktingar och migranter är en lika gigantisk och extremt lönsam affärsverksamhet som den är hänsynslös.
Polis och myndigheter blundar i alltför stor utsträckning.
Tragedier som den i England inträffar hela tiden. Det ovanliga är att vi får se dem.
I det här fallet handlar det nästan säkert om organiserad människohandel. Offren skulle förmodligen arbeta illegalt i Storbritannien på någon industri eller i annan verksamhet.
Människor från fattiga länder transporteras regelbundet till Västeuropa för att arbeta illegalt till slavlöner som städare, prostituerade eller annat.
Överlever de är det bra. Dör de rycker smugglarna på axlarna. Det finns alltid nya offer att ta hit. Och betalt har de redan fått.
För något år sedan berättade en expert hos FN:s migrationsorgan i Rom för mig hur de intervjuade alla flyktingar som kom i land i Italien. 90 procent av kvinnorna var från Nigeria.
Han visste att nästan alla av dem togs till Europa av organiserade kriminella nätverk för att arbeta som prostituerade. Men han kunde inget göra eftersom kvinnorna alla sökte asyl för att några dagar senare försvinna spårlöst. Upplockade av en hallick.
Enorma vinster
Handel med människor har blivit ett jätteproblem i spåren av globaliseringen. Vinsterna är enorma. FN-organet ILO anger i en rapport från 2014 att den årliga vinsten för människosmugglarna globalt är 150 miljarder dollar.
Risken att åka dit är dessutom mycket liten. Det är lika lönsamt att smuggla flyktingar som droger och betydligt mindre riskfyllt. Polismyndigheter i Europa lägger långt mindre resurser på att jaga flyktingsmugglare än att jaga droghandlare.
Det första jag kom att tänka på när jag hörde om den tragiska upptäckten i en kylcontainer i England var lastbilen som övergavs längs en motorväg i Österrike hösten 2015, mitt under den stora flyktingvågen till Europa.
När bakdörrarna öppnades hittades 71 människor döda. Kvävda. Omvärlden reagerade med chock. Precis som nu.
Fyra år har gått men smugglingen fortsätter i oförminskad skala.
Ny rutt
Storbritannien är svårare att ta sig till för flyktingar och migranter eftersom de inte ingår i Schengenområdet. I fallet med de 39 döda kineserna har smugglarna använt en relativt ny rutt via Zebrugge i Belgien som i första hand används för containertrafik och den lilla hamnen Purfleet i England där man inte förväntar sig några flyktingar. Förmodligen därför att övervakningen och säkerheten blivit mycket bättre vid de mer frekventerade hamnarna i exempelvis Calais och Dover.
Själva lastbilen med föraren kom från Nordirland för att plocka upp containern. Med andra ord fanns det förmodligen ingen som flyktingarna kunde larma när de var på väg att tappa medvetandet.
Bara hittills i år har 1 098 människor omkommit på Medelhavet i sina försök att ta sig till Europa. Resor som de får betala dyrt för till flyktingsmugglare. Åren 2014-2018 omkom 18 000 människor när de försökte korsa Medelhavet. De flesta av offren ser vi aldrig.
Nu ropar många som vanligt på att det måste öppnas "säkra och legala" vägar till Europa. Tyvärr är det inte så enkelt.
Ingen vill ha dem
Till att börja med vill Europa inte ta emot de här människorna. Särskilt inte när det handlar om illegal arbetskraftsinvandring från Kina.
Det absolut största hotet mot EU:s fortsatta existens just nu är inte brexit utan det faktum att EU:s medlemsstater inte kan enas om en gemensam flykting- och migrationspolitik.
Länder som Tyskland och Sverige som tidigare tagit emot en stor del av flyktingströmmen klarar inte längre av att göra det. Men få andra är beredda att väsentligt öka sitt mottagande.
Vi har miljontals människor som vill ta sig till Västeuropa.
Några med asylskäl men väldigt många ekonomiska migranter. Samtidigt finns inga länder i Europa som vill ta emot mer än ett fåtal av dessa.
Ekvationen går helt enkelt inte ihop.
"Säkra och legala" vägar skulle inte heller få slut på flyktingsmugglingen.
Slaveri ökar i Sverige
Sverige har tillåtit en kraftigt ökad arbetskraftsinvandring för enklare jobb som bärplockning och nagelsalonger. Ändå fortsätter människosmugglingen och slaveriarbetet ökar.
Smugglarna ger inte frivilligt upp sitt levebröd. Och så länge polisen inte sätter blåslampan under dem och straffen är låga kan de lugnt hålla på.
Ett annat problem är hur dagens asylsystem fungerar. Den som vill söka asyl måste ta sig till landet där de vill ha asyl. Enda sättet att göra det är att betala människosmugglare avsevärda belopp.
Asylsystemet göder med andra ord smugglarna.
Kvotflyktingsystemet gör smugglarna arbetslösa eftersom de som får asyl sedan reser med vanligt flyg till det land där de beviljats uppehållstillstånd.
Men inte heller det är en universallösning.
Grundproblemet är att många fler vill till Europa än vad vår kontinent är beredd att ta emot.
Så länger det är så kommer smugglarna att fortsätta tjäna stora pengar och migranterna fortsätta att drunkna, kvävas och frysa ihjäl.