Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Nya produkter behövs – annars är vi illa ute

Lena Mellin: Frågan är vad vi ska leva på i framtiden

Det kan låta som ett brutalt konstaterande.

Men efter nattens besked från Detroit förefaller det klart att Saabs eventuella framtid inte finns i Sverige.

Den intressanta frågan blir därmed hur Saabs ersättare ser ut. Vad ska vi leva av i framtiden?

Saab är viktigt för Trollhättan. Saab är viktigt för Sverige. Men varken Trollhättan eller Sverige står och faller med Saab.

Sverige först, ett litet exportberoende land. Värden som motsvarar mer än halva BNP, 55 procent, säljs varje år utomlands.

Personbilar har varit en viktig del av exporten. Men den krymper och är i dag nere på 3,2 procent av det totala värdet av utlandsförsäljningen.

Men biltillverkningen har dessutom drivit på utvecklingen, exempelvis när det gäller miljö och säkerhet. Det är innovationer som spritt sig även till andra sektorer och gynnat svenskt näringsliv i stort.

För Trollhättan är Saab superviktigt. I en kommun med 55?000 personer finns 30? 000 arbetstillfällen. 6?000 arbetspendlar in till kommunen varje dag. Saab är förklaringen.

När finanskrisen fick bilfabriken på knä slog det direkt mot kommunen.

Arbetslösheten ökade med 45 procent eller 1?900 personer. Flera detaljhandelsjättar, svenska och utländska, lade etableringsplaner på is.

Regeringen har via Arbetsförmedlingen storsatsat på Trollhättan. En extra förmedling enbart för friställda bilarbetare, sammanlagt 20 nya arbetsförmedlare och ytterligare 330 miljoner till de elva kommunerna i arbetsmarknadsområdet Trollhättan nästa år.

Det är givetvis bra. Men det är inte lösningen.

Tillverkningsindustrins betydelse minskar för Sverige, lågpriskonkurrensen från särskilt Asien är övermäktig. Bara i Trollhättan har 3?000 jobb i den sektorn försvunnit under de senaste åtta åren.

Lösningen finns i stället i nya områden. Det gäller Sverige i allmänhet och det gäller Trollhättan i synnerhet.

Trollhättans kommun har via Innovatum, en stiftelse med intressenter i offentlig och privat sektor, redan gjort förstudier inom områden som vindkraft, vågkraft, elbilar och biogas.

Tanken är att förstudierna ska leda till projekt som utvecklas till företag.

Biogas Brålanda är ett sådant projekt. Biogas tillverkas av lantbrukare av exempelvis rötad gödsel, går i ledningar till en reningsanläggning och därifrån till bilmacken.

El Mobility Väst är ett annat projekt. Målet är att Sverige ska ha 600?000 elbilar om tio år. Men vad krävs för att det ska bli verklighet? Här finns många nya gröna jobb att hämta.

Om tio år ska Västra Götaland producera fem terrawattimmar el från vind. För att nå dit krävs att det byggs två vindkraftverk i veckan. Ännu en framtidsbransch – där det dock finns många konkurrenter.

Industrin sysselsätter 700 000 personer. Dubbelt så många är indirekt beroende av den. Under överskådlig tid kommer den att vara en central del av Sveriges ekonomiska ryggrad.

Men den kommer inte att se ut i morgon som den gjorde i förrgår. Nya produkter och nya sektorer – det är det som måste komma i stället för Saab. Annars är vi illa ute.

Följ ämnen i artikeln