Dödförklarades – av hälsocentralen

Publicerad 2014-05-07

”Det kom som en chock”, säger Susanne om att dödförklaras av hälsocentralen.

SANDVIKEN. Tvåbarnsmamman Susanne, 36, dödförklarades den 20 april.

Trots att hon lever – i allra högsta grad.

– Jag chockades av mitt eget dödsbesked, säger Susanne när Aftonbladet träffar henne i familjens villa.

Sambon ringde på Valborgsmässoafton och berättade att det kommit ett brev från försäkringsbolaget, adresserat till Susannes dödsbo.

– I brevet stod att jag avlidit. Det kom som en chock. Först fattade jag ingenting. Jag ringde försäkringsbolaget som sa att de fått uppgifterna från Skatteverket.

När Susanne loggade in på Skatteverkets hemsida stod att dödsdatumet var den 20 april.

”Tankarna snurrade”

Bilförsäkringen hade flyttats över på hennes dödsbo.

Hos Försäkringskassan kunde hon inte logga in.

Susanne ringde sjukvårdsrådgivningen och frågade om hon fanns i deras register men fick inget svar.

– Tankarna snurrade och jag kunde inte sova. Var jag fortfarande vårdnadshavare för mina barn? 

Mina funderingar var många, säger hon.

”Ett administrativt misstag”

Spåren ledde till hälsocentralen som Susanne besökte förra månaden.

Där hade två ansvariga skrivit under och intygat att det var Susanne som dött. Men de hade tagit fel på person.

– Ett administrativt misstag har begåtts vilket är jättetråkigt och vi kan bara beklaga djupt, säger Carina Reidler, vd för Manpower hälsopartner som driver hälsocentralen.

”Vill inte att fler ska drabbas”

Susanne blev uppringd av läkaren.

– Han skyllde på att det berodde på att de hade mycket att göra. Jag sa att jag stod på parkeringen och kunde komma in och prata. ”Det har jag inte tid med och jag har inget mer att säga”, sa han.

Susanne är inte nöjd.

– Jag borde ha fått mer hjälp från hälsocentralen. Jag hoppas att de anmäler sig själva nu. Jag vill inte att fler ska drabbas av att bli felaktigt dödförklarade, säger hon.