”Vi gör en massa bra journalistik som folk vill konsumera”

Publicerad 2013-11-03

Aftonbladet slog i veckan ett nytt rekord - 3 079 000 läsare varje dag.

Veckans medarbetare, analyschefen Johan Liljebo, 42, tror att tidningen slår det snart igen.

Johan Liljebo, analyschef.

September var den starkaste månaden genom tiderna. Då hade Aftonbladet 3 079 000 läsare varje dag och slog det tidigare rekordet på 3 042 000.

Johan Liljebo, analyschef:

- Vi gör en massa bra journalistik som folk vill konsumera. Smartphones gör vårt innehåll mer tillgängligt än tidigare.

Vi når ut till nya målgrupper och vid nya tider på dygnet. Kvällar klockan 21-22 är Aftonbladets nya prime time.

- Aftonbladets dygnsräckvidd har vuxit kraftigt under de senaste åren och vårt mål att nå varannan svensk varje dag är inte längre avlägset. Konsumtionen av Aftonbladet brukar vara störst i samband med idrottsmästerskap och stora nyheter generellt.

- Jag tycker att Aftonbladet är duktiga på att kraftsamla runt stora nyheter/event och i september var det två fotbollslandskamper, Silly Season Deadline Day och Barack Obamas besök som lockade flest läsare. Liljebo tror att det nya rekordet är slaget inom kort.

- Vi skulle kunna slå det redan i oktober.

ANNONS