Norwegians Dreamliner återigen strandsatt

Publicerad 2014-05-01

Daniel Hansson och Peter Berglund kom aldrig iväg till Los Angeles. Nu är de strandsatta på Arlanda.

Norwegians Dreamliner-mardröm fortsätter.

I över ett dygn har 275 resenärer varit strandsatta på Arlanda – och frustrationen är stor.

– Informationen har varit från usel till obefintlig, säger Peter Berglund från ett Arlanda-hotell.

Vid 16.40 på onsdagen skulle de lyft från Arlanda med destination Los Angeles. Men först efter att resenärerna checkat in kom beskedet om försening.

– Först skrev de att ny information skulle komma 15.40. Sedan sköt de fram det en timme, sedan ytterligare två timmar och så fortsatte det, säger Peter Berglund.

Han och kollegan Daniel Hansson ska till USA på affärsresa och har redan fått ställa in möten.

– Vi missar ju minst ett dygn, men någonstans är man glad för att man inte reser med familj och barn, säger Peter Berglund.

Fick bo på hotell

Sent på onsdagen fick de beskedet att checka in på ett hotell vid Arlanda. Där har de under torsdagen passat på att arbeta i stället.

– Vi fick bara reda på att vi skulle få ett hotellrum. Sedan kunde de inte säga något mer.

Under morgonen kom först nya bud om att de skulle lyfta vid 10.00. Sedan har det återigen skjutits upp, först till 14.00. Och sedan nästa dråpslag: Ny tid 20.00 på torsdag kväll.

Vid Norwegian beklagar man de nya problemen med Dreamlinern som i vintras och förra året orsakade problem och stopp gånggång.

– Det var tekniska problem som man har försökt att lösa genom att flyga in reservdelar. Vi lyckades inte åtgärda problemen i går kväll och vid midnatt fick de som behövde ta in på hotell, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef för Norwegian i Sverige.

Kan få kompensation

Trots att Norwegian tidigare uppgett att reservdelslagret på Arlanda fyllts upp tog det längre tid än förväntat att fixa planet. Det kan vara en förklaring till den bristfälliga informationen.

– Ibland kan det vara så att man tror att man mer eller mindre åtgärdat det tekniska felet. Sedan inser man att det är ytterligare saker som måste checkas och kontrolleras. Då blir det ytterligare förseningar, Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Hon fortsätter:

– Vi beklagar naturligtvis det här och gör allt vi kan för att de ska komma i väg så fort som möjligt.

För de som drabbats av förseningen på Arlanda och eventuella följdförseningar med Norwegians plan och lidit ekonomisk skada kan söka ersättning.

– Vi följer ju EU-regler vad gäller kompensation och ersättning och behandlar alla ärenden individuellt. Är det så att man tycker att man har rätt till ersättning får man skicka in sina kvitton. Hur man ska gå tillväga står tydligt på vår hemsida.

För Peter Berglund och Daniel Hansson blir det förhoppningsvis några fredagsmöten i Los Angeles, om de nu kommer i väg som planerat.

– Man trodde ju att barnsjukdomarna jobbats bort, men tydligen inte, säger Peter Berglund.