Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Verner, Valter

Föräldrar stoppade mixade simlektioner

Publicerad 2014-03-20

Förskolebarn från två olika skolor skulle lära sig att simma ihop som en del av ett integrationsprojekt.

Men flera föräldrar protesterade – och nu har rektorerna delvis avslutat samarbetet.

– Den här dolda rasismen gör mig väldigt upprörd, säger en pappa på en av skolorna.

Integrationsprojektet går ut på att två förskoleklasser från Sjuntorpskolan strax söder om Trollhättan och två från Kronan i det invandrartäta området Kronogården under vårterminen har haft simundervisning med varandra i två mixade klasser.

– För den ena klassen har det fungerat utmärkt. Barnen har blivit tryggare med varandra och träffarna känns bättre och bättre, säger Gunnel Wretlind, rektor på Sjuntorpskolan, till lokaltidningen TTELA.

”Inte utrymme för annan lösning”

Men föräldrar till elever från Sjuntorpskolan i den andra klassen protesterade mot att deras barn badar ihop med elever från Kronan. Enligt uppgifter till TTELA avsåg vissa att hålla sina barn hemma om inte simlektionerna i mixade grupper upphörde.

– Föräldrarna framförde att deras barn kände sig otrygga. De är inte emot integration men tycker inte att simundervisning är den rätta formen, säger Gunnel Wretlind till TTELA.

Nu har integrationsprojektet delvis avbrutits.

– Tillsammans med rektorn på Kronan tog jag beslutet att avsluta samarbetet i den klassen. Det är bara två badtillfällen kvar under våren, det fanns inte utrymme för någon annan lösning.

Varför barnen inte ska ha känt sig trygga är oklart. Gunnel Wretlind har avböjt att svara på Aftonbladets frågor och hänvisar i stället till artikeln i TTELA.

”Galet i ett integrationsprojekt”

En pappa till ett äldre barn på Sjuntorpskolan säger till Aftonbladet att han blev upprörd när han fick höra talas om rektorernas beslut att avsluta förskoleklassernas samarbete. Han är övertygad om att det är Kronogårdens dåliga rykte som ligger till grund för föräldrarnas protester.

– Vi hör det hela tiden: ”Jag vill inte att mina barn ska ha något med Kronogården att göra”, så det förvånar mig inte att föräldrarna är emot det här, men att skolan går med på att stoppa det, det tycker jag är galet, framför allt i ett integrationsprojekt.

ANNONS