Bekräftat: 80 elbussar till Malmö 2021
Publicerad 2020-01-31
Nästa år utökas beståndet av elbussar i Malmö ordentligt.
Sommaren 2021 kommer nämligen 80 nya elbussar att börja trafikera staden.
– Det är det största enskilda elbusskontraktet vi har, säger Henrik Dagnäs, VD för Nobina Sverige.
Stadstrafiken i Malmö är uppdelad på två olika avtal. En upphandling har nu gjorts på det ena avtalet, där Skånetrafiken och Nobina tecknat ett avtal om halva busstrafiken i Malmö.
Det nya avtalet börjar gälla i juni 2021 och dess stora nyhet är att 80 stycken elbussar kommer att börja köra i Malmös stadstrafik.
– I grund och botten släpps alla bussar i juni 2021, i samband med avtalets start. Det är inget successivt införande utan det har vi i juni 2021. Sen är det mycket möjligt som så att Skånetrafiken vill ha någon buss lite tidigare, men det är grunden, säger Henrik Dagnäs, VD för Nobina Sverige.
Trafikerar sju linjer
Sedan tidigare finns det stadsbussar som går på el på två Malmölinjer. Dels på linje 7 och dels de dubbelledade elhybriderna på linje 5 Malmöexpressen.
De kompletteras nu av 80 nya elbussar, vilka är 100 procent elektrifierade, som förutom linje 5 och 7 kommer trafikera linje 3, 4, 34, 35 och 52.
Elbussarna består av två olika busstyper, där en majoritet är ledbussar, mer kända som dragspelsbussar. Ledbussarna öppnar upp för att man kan ta emot fler resenärer på bussarna.
– Vi har ställt högre krav på punktlighet, kundnöjdhet och 20 procent ökad kapacitet, att det blir mer sittkapacitet, säger Linus Eriksson, trafikdirektör vid Skånetrafiken.
”Nästan ett miljardavtal”
Avtalet är skrivet på tre år, med en option på ytterligare tre år, och kostar drygt 300 miljoner kronor per år.
– Det är nästan ett miljardavtal, säger Eriksson.
Fördelarna som Skånetrafiken lyfter fram med elbussar är att klimatutsläppen minskar, att det blir en tystare miljö och bättre förarmiljö samt att det i framtiden öppnar upp för att integrera kollektivtrafiken på ett annat vis, då det ger möjligheter att att även köra buss inomhus.