Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Så arbetar Skånetrafiken med kritiserade systemet

Publicerad 2020-01-20

Linus Eriksson, trafikdirektör

Skånetrafiken var medvetna om att det nya biljettsystemet skulle kritiseras.

De kunde dock inte förutspå omfattningen av kritiken.

– Det vi kunde gjort annorlunda var att vi inte hade allting på plats den 15 december, säger Linus Eriksson, trafikdirektör vid Skånetrafiken.

Redan 2016 beslutade Region Skåne att Skånetrafiken skulle införa en ny pris- och zonmodell till grund för det nya biljettsystemet. Det med anledning av att Jojosystemet ansågs vara såväl krångligt som förlegat.

För snart tre år sedan lanserades appen och den 14 december 2019 försvann Jojosystemet helt och hållet, då möjligheten att köpa biljett via Jojo Reskassa försvann.

Då tog också kritiken fart - från dem som inte börjat använda appen.

– Det finns en liten grupp kvar, kanske tio procent, av skåningarna som tycker det är krångligare. Eller ovant skulle jag vilja påstå, för man har vant sig vid Jojokortet. Där behöver man lära om då. De ska vi försöka hjälpa så mycket vi kan, säger Linus Eriksson, trafikdirektör vid Skånetrafiken, efter en pressträff på måndagsförmiddagen.

Allting inte på plats i tid

Kritiken mot det nya systemet är omfattande (se faktaruta) och har varit både generell mot systemet i stort samt mer specifik kritik.

– Det vi kunde gjort annorlunda var att vi inte hade allting på plats den 15 december, konstaterar Linus Eriksson.

Förutom att inte haft allting på plats konstaterar Skånetrafiken att man misslyckats med kommunikationen gällande att pengarna finns kvar på Jojokortet i tio år framöver.

Att allting inte var på plats den 15 december, och ännu inte är på plats, beror på prioriteringsskäl.

Investerat 250 miljoner

– Vi har jobbat i tre år för att förbereda oss för detta men det blir ändå tidspress fem i tolv.

Hur kommer det sig att allting inte kunnat vara på plats?

– Det är ett ganska komplicerat system vi byggt. Totalt är det 250 miljoner vi investerat över de här tre åren. På det här utvecklingslabbet sitter det 45 personer som har jobbat i tre års tid med att utveckla, säger Eriksson och fortsätter:

– Allting ska funka hela vägen igenom och då är det först när vi går live som vi ser att det funkar också. Innan jul fick vi göra vissa prioriteringar, gällande vilka kanaler som skulle vara först ut och vilka vi kunde vänta med.

Det har inte varit en gnisselfri övergång.

Ombud på plats i januari

De prioriteringar som gjorts kommer att märkas av i januari. I slutet av månaden kommer det att finnas möjlighet att köpa samtliga biljetter hos 60 olika försäljningsombud, vilka varit lägst prioriterade, runt om i Skåne och efter leverans kommer de även placera ut ytterligare cirka 100 stycken biljettmaskiner i länet.

Mycket av kritiken mot Skånetrafiken handlar om hur personer som inte har någon smartphone ska kunna köpa biljett. Förutom appen finns dock möjlighet att köpa biljett på bussarna, via biljettautomat, på hemsidan, på kundcenter och hos ombud.

– Det handlar om att lära sig och förstå det nya.

Skånetrafiken tror att kritiken kommer att bestå för en lång tid framöver, då alla resenärerna måste vänja sig vid de nya priserna och det nya systemet

Tittar på förbättringar

– Den generella förändringen tar nog lite tid, ett halvår eller ett år. Med Jojo var det mer eller mindre egentligen under hela livstiden. Jag tror man får ha tålamod och alla som kan får hjälpa till.

Eventuellt framtida åtgärder är framförallt på stadsbussarna, där Skånetrafiken tittar på lösningar så att man inte behöver köpa två biljetter om man reser vidare med regionbuss samt om man kan registrera sitt bankkort så att rabatterna som finns i appen även finns med när man väljer att blippa sitt kort.

Statistik för början av året visar att 77 procent av Skånetrafikens totala resor under årets två första veckor skedde med appen, att jämföra med 44 procent under motsvarande period i fjol.