Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Fatima, Leila

Mobbning slår mot skolbarns betyg

Anna Isaksson/TT

Publicerad 2024-08-14

Fysiskt våld och psykiska kränkningar. Mobbning i skolan slår hårt mot elevers betyg, enligt stiftelsen Friends årsrapport.

– Känner man sig rädd och otrygg så är det det som är i fokus, säger generalsekreterare Maja Frankel.

Svenska, engelska och matematik. När ett skolbarn utsätts för mobbning är det dubbelt så vanligt att man inte får godkänt i ett eller flera av dessa kärnämnen.

Av 1 139 skolbarn i åldrarna 10 till 16 år uppger 46 procent att de har utsatts för kränkningar eller mobbning, i skolan eller på nätet. Det framgår i en Novus-undersökning som genomfördes under våren 2024, på uppdrag av Friends.

Totalt svarar tolv procent av dessa att de inte har fått godkänt i ett eller flera kärnämnen.

För barn som inte utsätts är motsvarande siffra sex procent.

”Väldigt logiskt”

Sambandet mellan barnens utsatthet och deras prestation i skolan har sin grund i flera faktorer, menar Maja Frankel.

Dels handlar det om självkänsla och motivation, men barn får också svårare att koncentrera sig på lektionerna när de är utsatta för mobbning.

– Det är egentligen väldigt logiskt, känner man sig rädd och otrygg så är det det som är i fokus, säger hon.

Undersökningen visar även att elever som utsätts för mobbning eller kränkningar i skolan i större utsträckning stannar hemma, jämfört med barn som inte är utsatta.

– Det är klart att den här frånvaron, att inte ens komma till skolan, påverkar både dina skolprestationer och betyg.

Utsatthet och psykisk ohälsa

Enligt Friends så ökar risken för icke godkända betyg ”kraftigt” om barn som är utsatta för mobbning och kränkningar dessutom lider av psykisk ohälsa.

– När du mår dåligt, alltså känner dig ledsen, orolig och förtvivlad, då blir fokus på att komma bort från den situationen. Det är väldigt svårt att koncentrera sig och inhämta kunskap, säger Maja Frankel.

För att stoppa mobbning krävs kartläggning och förebyggande insatser, enligt Maja Frankel.

– När något redan har hänt så finns det ofta väldigt tydliga rutiner och en process. Men det är inte det som kommer att stoppa mobbning utan ett större fokus på det främjande och förebyggande arbetet, säger hon.

Frankel menar även att en särskild åtgärd från politiskt håll behövs.

– En nationell plan mot mobbning som verkligen ger skolor den riktning och det stöd som de behöver för att satsa på trygghet och satsa på kunskap.