Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Nasa: Mobiler kan slå ut flygets gps-system

Uppdaterad 2013-05-17 | Publicerad 2013-05-16

Fler och fler länder och bolag tillåter påslagna mobiler på flyget.

Nu har Nasa tittat närmare på utvecklingen och listat flera fall där mobilsignalen påverkat planens system.

I ett fall slogs gps-systemet ut – vilket kunde ha få katastrofala följder.

Flygplanet var uppe på 2700 meters höjd när kompassen fick spel och planet tappade kursen. Till slut ombads en passagerare att omedelbart stänga av sin Iphone – och kompassen började fungera igen.

Incidenten inträffade på en reguljär flygning i USA 2011 och har nu utretts av rymdmyndigheten Nasa.

– Tidpunkten när mobiltelefonen stängdes av sammanföll med tillfället då problemet löste sig, säger piloten till Nasas utredare enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Slog ut tre gps:er

Vid ett annat tillfälle gjorde en mobiltelefon av typen Android så att tre gps:er i ett plan slogs ut. När Nasa testade telefonen, som levde upp till det amerikanska regelverket, visade det sig att telefonen var stark nog att kunna blockera satelliter.

Enligt Nasas tester sänder vissa telefoner ut så pass kraftiga radiovågor att de kan slå ut flygets navigationssystem, skriver Bloomberg.

Nyhetsbyrån har tittat på flera incidentrapporter från olika flygbolag. Där framgår till exempel att Delta Airlines piloter och mekaniker rapporterat in 27 misstänkta fall där elektroniska produkter som mobiler bidragit till tekniska problem. Den internationella flygtransportföreningen i Montreal har rapporterat 75 fall mellan 2003 och 2009.

Fackförbund vill förbjuda användningen

I både USA och Sverige är det tillåtet att använda elektronisk utrustning på 3000 meters höjd. Flera bolag tillåter wifi ombord och EU har beslutat att alla passagerare ska kunna använda mobiltelefoner säkert ombord på flygplan.

I USA är däremot meningarna delade. Det största fackförbundet för flygpersonal är starkt kritiska till mobilanvändningen ombord och anser att det ska förbjudas, åtminstone under delar av flygningen, skriver Bloomberg.

I Sverige har inga incidenter rapporterats enligt Daniel Hellström, chef för sektionen statistik och analys på Transportstyrelsen.

– Däremot inte sagt att det inte är en potentiell risk. Att vi inte har sett några incidenter behöver inte betyda att det kan vara ett problem, säger han till Svenska Dagbladet.