Försvaret om rysshotet: Är ny företeelse

Publicerad 2014-12-18

OBS! Planet på bilden har ingenting med händelsen att göra.

Ett SAS-plan och ett ryskt signalspaningsplan var på skärande kurs söder om Skåne i fredags.

Det slog den svenska försvarsmakten fast vid en presskonferens i dag:

– Det fanns en potentiell risk för mycket nära passage mellan de här två flygplanen, säger insatsledare Göran Mårtensson.

Sedan tidigare är det känt att ett civilt trafikflygplan, som SAS leasar av Cimber, var på väg mot ett ryskt signalspaningsplan söder om Malmö i internationellt luftrum i fredags. Vid torsdagens presskonferens i försvarsmaktens högkvarter i Stockholm sade insatsledaren Göran Mårtensson:

- Vi i försvarsmakten meddelade på eget initiativ den civila trafikledningen i Malmö den tolfte december klockan 10:20 information om höjd, kurs och fart på ett signalspaningsflygplan utan transponder.

Tre kilometer ifrån varandra

- Efter dialog mellan vår stridsledningscentral och Malmö trafikledning drogs slutsatsen att det fanns potentiell risk för mycket nära passage mellan flygplanen om inte åtgärder vidtogs. Då stoppades stigningen på det civila passagerarplanet.

Anders Jönsson, luftoperativ insatsledare på den flygtaktiska staben, säger:

- Det uppmätta avståndet efter de vidtagna åtgärderna var drygt tre kilometer i sida och drygt 500 meter i höjd.

- Vi hade inte dubbelriktad kontakt med signalspaningsflygplanet, så man vet inte om den planerade att sjunka eller svänga i sida.

Hur mycket är normal separation?

- Hur Luftfartsverket separerar i luftrummet vid Malmö får de svara på.

Vad hade hänt om ni inte meddelat Malmös trafikledning?

- De predikterade banorna visar att de hade en skärande kurs. Troligen hade de passerat samma punkt i rymden, om inte flygtrafikledningen hade vidtagit åtgärder med att stoppa stigningen.

Hur allvarlig var incidenten?

- Det vill jag att Luftfartsverket själv kommenterar.

Är den här händelsen en upptrappning av säkerhetssituationen i Östersjön?

- Nej, detta är en typ av flygningar som har genomförts och kontinuerligt genomförs i Östersjön.

Men hur allvarlig är händelsen?

- Allvarlighetsgraden avstår jag från att bedöma.

Hur ser du på att ryska media rapporterat att det var 70 kilometer mellan planen?

- Det framgår ju att så inte var fallet.

Vid presskonferensen på försvamaktens högkvarter framgick också att en övning med ryskt bombflyg och stridsflygplan genomfördes i Östersjön från 6 till 10 december:

- Man flög med strategiskt bombflyg – fyra stycken Tu-95  - och ett 15-tal stridsflygplan av typ Tu-22. Vår egen incidentberedskap var uppe och identifierade dem vid ett flertal tillfällen, säger insatsledaren Göran Mårtensson.

Hur ser du på att ryskt strategiskt bombflyg tränar på detta vis?

- Det är en ny företeelse. Vi ser en ökad övningsverksamhet i vårt närområde. Det gäller både ryska övningar och Nato-övningar.

Under onsdagskvällen upptäcktes ett ubåtsrökljus utanför Visby, som senare sprängdes av polisen. Försvarsmaktens presschef Philip Simon säger:

- När något intressant flyter i land får vi rapporter från polisen. Vi har inte fått någon rapport om detta. Sedan ska man veta att hundratals saker flyter i land kring Gotland varje dag.