Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Harrison: Glädjande att Skolverket backar

Uppdaterad 2019-12-18 | Publicerad 2019-10-04

– Det är oerhört glädjande att Skolverket drar tillbaka ett så dumt förslag, säger Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet.

Kulturskribenten Maria Schottenius på Dagens Nyheter välkomnar också beskedet och tror att det handlar om den stora press som myndigheten varit utsatt för.

Dick Harrison har tidigare varit mycket kritisk till Skolverkets förslag. Det var han knappast ensam om, tvärtom har kritiken varit massiv från flera håll sedan planerna om att stryka antiken ur historieämnets kursplan i grundskolan.

Han är inte förvånad över reaktionerna.

– Jag är tacksam, men inte förvånad. Antiken har man försökt sparka ut tidigare, det är en känd kunskapsfientlig offensiv från Skolverkets sida som vi har lärt oss att känna igen, säger Dick Harrison.

Anledningen till att förslaget nu slopas i förtid är att det enligt Skolverket saknas stöd för förslaget. Framför allt hänvisar myndigheten sitt beslut till att man tagit fasta på historielärarnas åsikter.

Men kulturskribenten Maria Schottenius på Dagens Nyheter tror att det även handlar om den stora press myndigheten varit utsatt för.

– Jag skulle tro att Skolverket inte var beredd att dra på sig den "bad will" det hade gett att framhärda förslaget, säger Schottenius.

"Det var nödvändigt"

Även hon har varit tydlig med sin kritik mot förslaget och tycker det är bra att Skolverket backar.

– Det är klokt och jag tror det var nödvändigt. Det kändes som att det var omöjligt att driva det vidare när det blev så starka reaktioner, säger hon.

Samtidigt pekar David Ludvigsson, ordförande i Historielärarnas förening, på att grundproblemet kvarstår: historietimmarna är för få.

– Det var ju skälet till att man lade det här drastiska förslaget till att börja med, säger han.

Där får han medhåll från både Skolverket, Harrison och Schottenius.

Ludvigsson säger att historia är ett alldeles för nedprioriterat ämne i den svenska undervisningen.

– Ämnet har bantats så mycket att det knappt går att genomföra undervisning på ett vettigt sätt. Den situationen har vi haft i tio år.

"Hopplös situation"

Lösningen på detta är enligt historieprofessorn Dick Harrison att den svenska skolan ägnar sig åt sitt huvuduppdrag: att undervisa.

– Det finns en ideologi om att skolan ska fostra eleverna och lära dem mycket av det man förr lärde sig i hemmet eller på fritiden. Det är en attityd vi inte har råd med, säger han.

TT: Är det här ett problem som kommer från skolan eller från politiken?

– Både och. Det är direktiv som har kommit från politiskt håll som sätter Skolverket i en hopplös situation. Det är en politisk låsning som har fallit över skolan. Men det här kan politiker lösa om viljan finns, säger Harrison.