Internetbank drog räkningarna dubbelt

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-16

Mathias Wallin, 39, fick en obehaglig överraskning när han tittade på kontoutdraget i morse.

Räkningarna han betalat under gårdagskvällen hade dragits två gånger.

– När jag ringde Nordea sa de att fler drabbade hörde av sig samtidigt. Sådant här ska inte kunna hända, säger Mathias Wallin.

Flera kunder såg sina julklappspengar försvinna efter att de drabbats utav felet på Nordeas internetbank. Men ingen information har kommit ut på hemsidan under dagen.

Rättning pågår

Enligt Ragnar Roos, pressansvarig på Nordea, ska felet ha åtgärdats under eftermiddagen och pengarna förs tillbaka dit de hör hemma.

– Rättningen ska ha varit klar klockan 15 i dag. Om man har drabbats och har frågor kan man naturligtvis höra av sig till vår kundservice, säger Ragnar Roos.

Ingen information

Även Mathias Wallin har fått tillbaka sina pengar. Men han är kritisk till det inträffade.

– Jag tycker det är konstigt att man inte har informerat sina kunder om felet, det har bara stått att det varit tekniska problem på hemsidan. Och nu fick jag själv kontrollera om jag fått tillbaka pengarna, och då står det bara rättelse på utdraget, inget mer, säger han.