Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Justus, Justina

Ex-ministerns självkritik om skärmtiden: ”En aningslös hållning”

Publicerad 20.06

Peter Eriksson (MP). Exministern är självkritisk om skärmtiden.

Stefan Löfvens regering lade fram en rad strategier för digitalisering – bland annat krav på att använda digitala verktyg redan i förskolan.

En av de ansvariga ministrarna är i dag kritisk till att farorna med skärmar för barn inte togs på allvar.

– Jag tycker det hade varit bra om vi hade haft med det perspektivet tydligare, säger Peter Eriksson (MP).

Peter Eriksson (MP) var digitaliseringsminister i Stefan Löfvens regering 2016–2019. Under åren införde regeringen bland annat krav på att använda digitala verktyg i skola och förskola, något som den nuvarande regeringen har tagit bort.

Eriksson anser att de hårdare råden för barns skärmtid som presenterades av regeringen i dag är bra. Han tycker också att det talades för lite om farorna med barns användning när han var minister.

– Det här kan vara en väckarklocka, även för föräldrar, att hålla bättre koll på hur mycket deras barn sitter framför skärmar.

Finns mycket att göra

Eriksson anser dock inte att allt med digitaliseringen i skolan som skedde under hans ministertid var av ondo. Tanken var att ge barn förutsättningar för att kunna använda verktygen på ett vettigt sätt.

– Det tror jag fortfarande är bra. Men inte från den tidiga åldern, 2–3 år utan i så fall de sista åren i förskolan.

Peter Eriksson tycker också att hans regering borde ha tagit tag i säkerhetsfrågor kopplade till barn- och ungas användning av digitala verktyg.

– Jag pratade en del om det men det kom inte fram på det sättet som jag ville. Det finns mycket som en digitaliseringsminister borde kunna göra för att förbättra politiken på det här området. Våra system är alldeles för tillgängliga för de som har onda avsikter.

Under måndagen kom nya rekommendationer angående skärmtid för barn.

Måste kunna se problemen

WHO kom redan 2019 med råd gällande skärmtid för barn- och unga, råd som är mycket lika de som presenterades av Folkhälsomyndigheten och regeringen i dag. Eriksson kan inte minnas att han eller någon annan minister diskuterade dessa under hans ministertid.

Vad hade ni kunnat göra annorlunda gällande skärmtid för barn- och unga?

– Det hade varit bra att vara tydligare med att få barn att använda det på ett vettigt sätt, till exempel kunskapsinlärning. Men också att förstå riskerna och problemen med att sitta länge och mycket vid skärmar.

Har du någon förklaring till varför regeringen inte tog det på allvar?

– Jag tror att det fanns en aningslös hållning till det. Man måste kunna se både fördelar och problem med digitalisering för att det ska bli bra.

S: Oppositionen drev på

Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson Åsa Westlund säger att den digitala strategin s-regeringen sjösatte kom i en tid då det fanns en oro att det skulle finnas en ojämn tillgång på dyra tekniska verktyg, som läsplattor. 

– I takt med att de sociala mediejättarna blir allt duktigare på att få oss att fastna i mobilen måste samhället skydda barn och unga. Det handlar om mobilfri skola, men också tuffare krav på techjättarna.

Var det ett misstag att gå fram så hårt med digitaliseringen riktat mot unga? 

– Det var också så att oppositionen drev på väldigt hårt mot den dåvarande regeringen. De hotade till och med att vidta åtgärder mot om det inte digitaliseringsprocessen snabbades på. Lotta Edholm, som då var skolborgarråd i Stockholm, köpte in massor av ipad till barn. Jag tror att vi alla har en del att lära.