Fanns inget mobilnät i byn – Christinas sambo dog

Publicerad 2024-07-09

Att ringa 1177 gick inte. Inte heller att tanka bilen för att åka till vårdcentralen nio mil bort.

Mobilnätet låg nere.

Till slut bad Christina Östers sambo om hjälp i affären i Ammarnäs. Men då var det för sent.

– Hade vi kunnat ringa direkt hade han kanske klarat sig, säger hon.

Christina Öster.

I onsdags försvann mobilnätet i den lilla fjällbyn Ammarnäs, nio mil nordväst om Sorsele.

Det gick inte att ringa eller använda internet som Teliakund, vilket de allra flesta i byn är.

I torsdags var Christina Öster, 64, och hennes sambo och jobbade i sitt odlingsland. Vid 10-tiden började sambon må dåligt, med smärtor i både bröstet och ryggen på ett sätt han aldrig haft förut.

– Han bara hängde över fyrhjulingen, så jag sa att om du kan sätta dig på den så kör jag hem dig, berättar Christina.

Men hemma blev sambon inte bättre – tvärtom. Rösten bryts när Christina beskriver hur desperationen steg.

– Han försökte vila men kunde inte ligga ner, det gick bara inte. Och vi var ju så förtvivlade för det gick inte att ringa någonstans och fråga om råd.

Paret fick hjälp av den lokala butiken.

”Hemsk dag”

Framåt klockan 16 på eftermiddagen insåg Christina och hennes sambo att de måste ta sig någonstans för att få hjälp. De försökte först hos den lokala läkaren, men hon var inte hemma. De bestämde sig för att sätta sig i bilen och köra de nio milen till Sorsele.

– Men när vi kom till macken gick det ju inte att tanka eftersom det också går på telefonnätet.

Det enda de kunde komma på var att köra till affären i Ammarnäs och be om hjälp.

– Han satt kvar i bilen och de kom ut och frågade om vi ville låna en bil eller om de skulle ringa på ambulans. För de hade en sån komradio. Han tänkte efter, och sa att det är bättre om de ringer ambulans.

Butiken kom ut med lite kaffe och vatten, och Christina och hennes sambo höll varandra i handen. Men sedan gick allt snabbt.

Christinas sambo föll ihop.

I butiken fanns personer som jobbar med fjällräddning. Men trots att de gjorde HLR gick Christinas sambos liv inte att rädda.

– Det var en så hemsk dag. 69 år blev han. Han var ju frisk och stark och trygg.

Träffades i skrivarforum

Händelsen har satt hela Ammarnäs i chock. Christina berättar att hennes sambo var en viktig person i fjällbyn, med mycket kunskap om dess historia och naturen.

Båda jobbade med turisterna som kommer sommartid för att fjällvandra. Men han var lite skygg, och därför tror inte Christina att han hade velat ha sitt namn i tidningen.

Han och Christina hade varit tillsammans i fem och ett halvt år.

– Alldeles för lite, säger hon.

Det gemensamma intresset för skrivande och berättande gjorde att de fick kontakt i ett berättarforum på nätet.

– Efter sex månader med mejlkontakt var vi beroende av varandra, säger Christina med ett litet skratt.

2019 flyttade hon de hundra milen från Värmland till Ammarnäs.

Kommunen: ”Kommer inte få facit”

Det går inte att veta om Christinas sambos liv hade kunnat räddas om nätet fungerat som vanligt.

– Vi vet inte hur en eventuell larmning hade gått till ifall det hade varit full funktion i nätet och vi kommer heller inte få veta facit om personen varit hemma för länge innan den började söka hjälp, har Jan Ask, tillförordnad kommunchef i Sorsele, sagt till Västerbottens-Kuriren.

Avbrott i fjol: ”Inte tagits på allvar”

Men händelsen har väckt frågor och ilska hos ortsborna. En av dem är Marcus Ericsson, 40. Han är delägare till butiken Ammarnäs Liv där Christina och hennes sambo sökte hjälp.

Butiken hade på eget initiativ satt ut en Rakel-apparat, som fungerar som en slags nödtelefon. Marcus Ericsson, som även jobbar inom räddningstjänsten, var i butiken när paret kom dit.

– Jag tycker att det är bedrövligt. Vi hade ett liknande avbrott i fjol och jag kan känna att det inte riktigt har tagits på allvar. Har man två kabelavbrott på ett år måste det vara undermåligt underhåll på den linjen.

Under avbrottet ska det ändå ha gått att larma 112 på en vanlig telefon, genom att man tillåts kopplas upp hos ett annat bolag som har täckning.

Det önskar Christina att hon hade fått veta.

– Men hur vet man att man kan göra det, när det står att det inte är täckning? Vi hade ju radion på, varje heltimme lyssnade vi på nyheterna. Men det var inget som sades där.

Jan Ask, tillfördordnad kommunchef i Sorsele

”Vi får inte bli diskvalificerade”

Sorsele kommun skriver på sin hemsida att man beklagar det inträffade och att tankarna går till de anhöriga.

När avbrottet skedde beslutade kommunen att bemanna räddningsstationen nattetid. På torsdagsförmiddagen skickades ett meddelande ut i radio. Samtidigt skickades två tjänstepersoner från kommunen till Ammarnäs för att informera.

Efter dödsfallet har kommunen inlett en dialog med Telia för att se hur man ska få till ett robustare system för mobiltelefoni och bredband i Ammarnäs.

– Det är nio mil till närmaste centralort, Sorsele. Hela Sorsele kommun har knappt 2 000 invånare, så du förstår ju hur ödsligt det ligger. Det finns ju ingen fast sjukvård där. Och ju längre ifrån man är en robust sjukvård, desto säkrare tänker jag att våra larmkedjor måste vara, säger Jan Ask, tillförordnad kommunchef.

– Vi som bor en bit ifrån storstäderna får inte bli diskvalificerade. Även om det kostar mer. Det måste finnas likvärdig vård, robusta förbindelser för att kunna larma.

Vems ansvar är det att se till att kommunikationen fungerar?

– I grund och botten är den en tredelning. Vi kan kasta ansvarsfrågan omkring oss hur mycket vi vill. Men om inte operatör, nätägare och kommun arbetar tillsammans, då blir det ingen bra slutlösning.

Följ ämnen i artikeln