Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Amanda, Rasmus

VR-behandling hjälper våldsdömda: "Lovande"

Publicerad 2024-10-23 05.31

Genrebild. Personen på bilden har inget med artikeln att göra.

Personer dömda för våldsbrott visar positiva effekter av en ny behandling där VR-teknik används.

– Effekterna kvarstod till stor del tre månader efter behandlingen avslutats, säger Märta Wallinius enhetschef vid Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö.

Behandlingen är en form av kognitiv beteendeterapibehandling (KBT) och funkar något förenklat genom att hjälpa personer hantera situationer där det finns risk för reaktivt aggressivt beteende. 14 intagna på anstalterna i Kumla och Borås deltog i studien.

– VR är ett verktyg att komma nära de situationer som personen har problem med, säger Märta Wallinius och fortsätter:

– Mjukvaran gör att vi kan skapa vilken situation som helst. Det blir helt och hållet individuellt skräddarsytt.

”Göra om och göra rätt”

Resultatet av metoden, som förkortas VRAPT (Virtual reality aggression prevention training), var positiva.

– Vi ser resultat, som minskad självrapporterad aggression, säger Wallinius.

Även David Ivarsson, doktorand i psykiatri vid Lunds universitet, var inblandad i studien och håller med om de positiva effekterna:

– Vi har försökt titta på relevanta mått – aggressivitet, ilska och brister i känsloreglering – kan vi påverka dem har vi förmodligen en större sannolikhet att minska risken för att återfalla i brott, säger han och fortsätter:

– Att vi kan flytta in risksituationer till de intagna, att de får göra om och göra rätt i en virtuell miljö är mycket positivt. Vi förbereder dem på de risksituationer de troligt kommer att vistas i.

”Väldigt lovande”

Ivarsson och Wallinius påpekar att studien var liten, och att fler liknande studier, och större, behövs innan det går att dra övergripande slutsatser.

– Men det är väldigt lovande. Bara en sådan sak som att kunna genomföra det här på ett säkert sätt med personer som vårdats under hög säkerhet är positivt, säger Wallinius.

Wallinius säger att en av fördelarna med VR-behandling, förutom att skräddarsy det personen ser, är att den som behandlar också kan bli någon annan när man gör ett rollspel i VR.

– I VR kan jag vara en äldre man, eller ett barn. Och trots att den som har på sig VR-glasögonen förstår att det inte är den personen som står framför den i verkligheten så kopplar hjärnan bort det, personen reagerar som om det vore på riktigt.

– De som deltog i studien beskrev det som att de ”togs tillbaka” till exakt den typen av triggande situationer de varit i tidigare.