Byggkunder – håll koll!

Publicerad 2011-10-31

Kräv redovisning av arbetet som utförs

Göran Persson är inte ensam.

Många upplever att byggfirmor saltar fakturorna.

– Det är ett vanligt problem, säger byggledaren Peter Nyberg.

Renovering och nybyggnationer kan stå dig dyrt om du inte har koll på läget. Det är inte helt ovanligt att priset i slutänden blir saftigare än vad kunden trott.

Dålig kommunikation

– Det är ett vanligt problem i branschen, säger byggledaren Peter Nyberg som är känd från tv-programmet Byggfällan på TV3.

– Ofta kan det bero på att man kommit överens om ett cirkapris, ett budgetpris, och sedan kör byggfirman på och glömmer bort att säga till kunden att man dragit över det priset.

Innan du anlitar en entreprenör att utföra byggarbeten ska du jämföra prisförslag från olika företag.

Håll koll

Skiljer det mycket måste du också ta reda på vad som ingår i priset. Dyker det upp tilläggsjobb under arbetets gång ingår det ofta inte i ursprungspriset – se därför till att ha papper på vilka extra kostnader det innebär.

Peter Nyberg säger att det också förekommer att byggfirmor lägger ett för lågt pris från början och sedan kryddar fakturan med timmar när man upptäcker att det inte går ihop.

För att hålla koll ska kunden kräva att få en redovisning av antal timmar, vad som gjorts, materialkostnader och var byggjobbarna varit varje dag eller varje vecka.

Titta till bygget

– Det är många företag som inte skriver dagbok och då är det inte lätt för kunden att veta vad som gjorts. Det är svårt att hålla koll själv och byggfirmor utnyttjar det, säger Peter Nyberg.

– Vi redovisar alltid med öppen bok som är tillgänglig för beställaren på byggplatsen hela tiden.

Peter Nyberg tipsar också om att ha någon som kan titta till bygget ibland om du själv inte har möjlighet att göra det.

– Och misstänker du att något är fel ska man nog inte låta det gå för långt. Vissa är rädda att fråga byggare även om man känner att det inte står rätt till.