Färjeturer till Gotland ställs in

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-11-08

Halt på många håll på måndagen, väntas bli värre i morgon

Det var halt på många håll i landet i morse.

I Malmö fick två poliser föras till sjukhus efter en halkolycka.

Men i morgon väntas trafikläget bli värre. Bland annat påverkas färjetrafiken.

Ovädret som väntas drabba Sverige under tisdagen leder till problem för färjetrafiken. Destination Gotland ställer in två turer mellan Visby och Nynäshamn i morgon.

Det handlar om morgonturen från Visby klockan 07.05 på tisdagsmorgonen samt returresan från Nynäshamn med avgångstid klockan 11.05, rapporterar Sveriges Radio Gotland, enligt TT.

SJ kör

Dag Rosander som är presschef vid SJ berättar att man än så länge planerar att köra tågen som vanligt i morgon.

– Vi har ett sådant här vinterreduceringsprogram som innebär att om det blir så mycket väder att det kan påverka trafiken nämnvärt, så kan vi minska trafiken på de berörda områdena. Men som vi ser det nu, kommer vi köra som vanligt i morgon men det kan förstås ändra sig, säger han till Aftonbladet.

Han berättar dock att SJ "bara kör tågen" och att det är Trafikverket som har ansvar för snö- och isröjningen.

Kenneth Stjerndorff som är chef för järnvägens anläggningsdrift är medveten om det besvärliga väderläget som väntar.

– Vi har gått ut till våra entrepenörer om att alla måste upp ordentligt på tå nu. Det är främst i Stockholm och neråt Östergötland som vi pratar.

Frysta växlar

Enligt Kenneth Stjerndorff är ett av de värsta problemen växlarna. Fryser växlarna blir det svårt att arbeta med snöröjningen.

– Växelvärmen är oerhört viktig, eftersom den gör att snön smälter undan och då undviker man isbildning där. Växlarna är viktiga för om de inte fungerar så kan vi inte ta oss förbi andra fordon så de är A och O, kan man säga.

– En annan viktig insats är att vi naturligtvid har personal som står på tå, att man snabbt kan komma ut och röja.

Kommer ni kunna hantera väderproblemen i morgon?

– Det är en svår fråga men jag tror att vi kan hantera det här. Men vinden är besvärlig. Om det blåser upp emot 25 sekundmeter så kan snön driva in i växlarna och det ger alltid ett merbekymmer. Men normalt sett bör vi kunna hantera det.

Vägröjningen

Trafikverket har inte bara hand om järnvägsspåren utan även röjningar om landets vägar.

– Generellt sett kan jag säga att vi har en bra väderbevakning, båda via SMHI och genom våra egna väderstationer. Vi vet ofta i förväg, inte minst när det gått ut vädervarningar, om det kan bli problem på vägarna.

Han berättar att entrepenörerna som röjer vägarna enligt kontrakt, själva bevakar vädervarningarna.

– Men vi brukar se till att entrepenörerna har beredskap och kan kalla in extra resurser när det blir extra problematiskt väder. Det är det vi kan göra, säger Lennart Helsing som är pressinformatör vid Trafikverket till Aftonbladet.

Halkbekämpar landningsbanor

På Arlanda anser man sig vara väl förberedda.

– Redan i oktober börjar förberedelserna och då tar vi in personal inför vintern, säger Anders Bredfell som är presschef på flygplatsen till Aftonbladet.

Hur arbetar ni nu?

– Vi följer väderleksrapporterna och jag tror vi är ganska väl förberedda i år. Bland annat arbetar vi med att halkbekämpa banorna. Kommer det snö är vi förstås ute och pligar. Vi har vad jag vet inte stängt någon gång på grund av snö och det ska väl inte behöva ske den här gången heller.

ANNONS