Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

Fikat har flyttat ut på nätet

Publicerad 2013-11-21

Får det vara en Instadröm, Twitterbugg eller en Facebondkaka?

Vi har nu tagit fikat ut i sociala medier – och klockan 14.00 slår fikastormen oftast till.

– Har man ingen på plats kan det vara ett smörjmedel i en social miljö, säger etnologidoktor Ingegerd Sigfridsson.

När vi gjort vår egen pulled pork, bakat surdegsbröd, stoppat korv eller pressat egna tortillas slår den genast till – känslan av att dela med oss av våra bedrifter i sociala medier.

Det är sedan gammalt.

Men för den som följer tusentals andra på Twitter eller Instagram lär ha märkt ett och annat inlägg av en klassisk svensk fika. Speciellt vid 14.00.

Fikaboom slår till

Fikarapporten 2013 visar nämligen att just då – en timme före klassiska trefikat – slår en riktig fikaboom till på nätet.

Det må vara allt från hemmagjorda biscottis till en lövprydd macchiato, men fortfarande dominerar en hederlig bryggkaffe.

Undersökningen visade att det under två veckor skrevs 16 751 fikainlägg av 13 636 unika personer på Twitter och Instagram, samt svenska bloggar och diskussionsforum.

Och eftermiddagstimmen mellan 14.00 och 15.00 nåddes alltså peaken.

En kvarleva av gammal tradition när fikarasten på jobbet var inristad i sten, enligt Ingegerd Sigrfridsson, doktor i etnologi vid Göteborgs universitet.

Inte förvånande

– En kafferast har ju många funktioner, dels avbrottet som behövs rent fysiskt i och med att man kopplar av och dels det viktiga i det sociala, säger Sigrfridsson som skrivit avhandlingen ”Självklara drycker - kaffe och alkohol i social samvaro”.

Hon fortsätter:

– Man byter information på olika sätt. Allt från att man pratar om väder och vind, barn och partner till att man informellt pratar om jobbgrejer.

Att man nu flyttat ut fikat på nätet tycker hon inte är förvånande.

– Nej, vi delar ju väldigt mycket matupplevelser. Det kan betyda att ”fika med mig du, även om du är med mig någonstans i molnet så fikar vi tillsammans”.

Fikarapporten 2013, som tagits fram på uppdrag av Gevalia, visar också 35 procent av oss använder mobilen när vi fikar. De flesta gör det för att skicka sms och kolla mejl, medan användandet av sociala medier kvalar in på tredje plats.