Nyanlända invandrarelever ska läsa mer svenska i skolan

Publicerad 2013-09-11

Nyanlända invandrarelever ska i framtiden läsa tre timmar mer svenska i skolan redan i årskurs 1-5.

Det slogs i dag fast i ett utspel inför regeringens budget som presenteras nästa vecka.

– Det ger barnen bättre förutsättningar för att klara skolan, säger integrationsminister Erik Ullenhag (FP).

Inför regeringens höstbudget, som presenteras nästa vecka, duggar nu utspelen tätt. I dag var det utbildningsminister Jan Björklund (FP) och integrationsminister Erik Ullenhag (FP) som fick sin stund i rampljuset på en presskonferens på Rosenbad. Där presenterade de en satsning på mer svenskundervisning i årskurs 1-5 för nyanlända invandrarelever. Det handlar om tre timmar mer än vad de läser i dag.

– I praktiken innebär det att en åttaåring som kommer får nästan dubbelt så mycket svenska, vilket ger bättre förutsättningar för att klara skolan. Satsningen gäller alla som kommer efter sju års ålder, för vi vet att de som kommer ännu tidigare har ungefär samma förutsättningar i svensk skola som den den som är född i Sverige. Men vi ser också att skolresultaten halkar efter för äldre invandrade elever, säger Erik Ullenhag.

"Annan invandring i dag"

Både Björklund och Ullenhag berättade i dag att den invandring som sker till dagens Sverige på många sätt ser annorlunda ut än förr, vilket ställer nya krav på skolsystemet.

– Under senare år har vi framför allt haft flyktinginvandring från Somalia och Afghanistan, vilket är två länder som varit i princip sönderslagna. Det kan också handla om människor som befunnit sig på flykt under längre tid, till exempel i ett flyktingläger i Nairobi. När du då kommer till Sverige kan det vara en tid sedan du gick i skolan och då behöver vi hitta tid och sätt att kompensera för det, säger Ullenhag.

Redan i förra årets budget lanserades samma satsning för nyanlända elever i årskurs 6-9. Den undervisningen börjar nu i höst, vilket innebär att det inte kan utvärderas.

– Vi har fått inspiration från skolor som jobbat så under längre tid. Där säger man just det, att det är naivt att tro att vi ska klara av och ge förutsättningarna för godkända betyg utan extra tid. Effekten blir extra pengar till skolor i utsatta områden som tar emot större andel nyanlända. Jag tror det här innebär att man får de verktyg man behöver för att kunna lyckas i skolan. Vi klarar en situation där vi kan ge mer jämlika förutsättningar och ur integrationssynpunkt är skolan en av de mest avgörande verktygen, säger Ullenhag.

Totalt 225 miljoner

Dagens satsning beräknas, enligt ministrarna, att beröra ett par tusen elever och för eleverna i årskurs 1-5 sätter den extra undervisningen i gång nästa höst. Då höjs också statsbidraget med 45 miljoner kronor för 2014. För 2015-2016 så beräknas det kosta 180 miljoner totalt.

Facket efterfrågar lärarsatsning

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén tycker satsningen är ett jättebra initiativ. Men samtidigt säger hon att det måste kombineras med en lärarsatsning.

– Det är mycket bra att regeringen satsar på nyanlända elever. Det är mycket viktigt för att fler elever ska nå målen. Men varifrån ska de lärare komma som behövs för den här undervisningen? Vi har en nationell lärarkris i dag. Det behövs stora satsningar på lärarna för att eleverna ska få den här välkomna och viktiga undervisningen, säger hon.

Björklund förnekar inte att det råder brist på lärare, men tror inte att det ska påverka den här satsningen så länge den inte byggs ut ytterligare.

Men enligt Erik Ullenhag så kommer den brist på lärare som råder i landet inte att påverka de barn som berörs i dagens utspel.

– Den här satsningen kommer vi klara av, den är inte så omfattande att den drabbas av lärarbristen. Däremot behöver vi vara tydliga med att vi är i en situation där en av våra stora framtidsfrågor är hur vi ökar läraryrkets status så att vi får fler lärare.