Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Gatuborgarrådet vilse i Stadshuset

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-10-23

12 snabba frågor till Roger Mogert (s)

Första dagen på nya jobbet. Då går nya gatu- och fastighetsborgar-

rådet Roger Mogert fel. Och hamnar i städskrubben när han ska visa Aftonbladet till sitt rum i Stadshuset.

– Hmm, lite pinsamt ?, erkänner han med rodnande kinder.

Annika Billströms närmaste man ska lotsa igenom de stora trafikprojekten i Stockholm. Hittar han bättre då?

Följ pilen, Mogert   Det nya gatu- och fastighetsborgarrådet installerade sig i Stadshuset i går, men gick fel på vägen till sitt rum och hamnade i   städskrubben. Vi får väl hoppas att han hittar rätt väg genom de stora trafikprojekten i Stockholm under de närmaste åren.

1 Vad har du för bakgrund?

– Jag kommer närmast från Transport-

arbetareförbundet där jag var utredare. Dessförinnan det jobbade jag på LO-distriktet. Jag var pådrivande både när det gäller trafik och bostäder. Innan dess var jag faktiskt i Stadshuset som biträdande borgarrådssekreterare åt Monica Andersson.

2 Varför tror du att just du fick den viktiga posten som gatu- och fastighetsborgarråd?

– Det beror väl på att jag redan jobbar med frågorna. Dessutom är jag medveten och inte rädd för konflikter. Det här är ju områden där det kommer att uppstå konflikter.

3 Det är du som ska lotsa igenom den känsliga frågan om trängselavgifter, trots att ni gick till val på att inte införa vägavgifter. Hur känns det?

– Klart man får höra att det var ett svek och folk är förbannade. Men nu är det som det är, och det gäller att se framåt. Det är viktigt att avgifterna accepteras av stockholmarna – annars blir det pannkaka.

4 Hur ska trängselavgifterna se ut?

– Det vet jag inte i dag, jag är öppen för alla förslag. Det finns inga liknande svenska erfarenheter så vi får titta runt. Singapores system nämns ofta men det finns säkert fler städer vi kan studera. Det viktiga är att hitta ett system som förhindrar att bilarna inte står stilla och puttrar.

5 Kan du tänka dig en folkomröstning om trängselavgifterna?

– Ja. Men först måste försöket komma i gång, så att väljarna vet vad de ska ta ställning till.

6 Förbifart Stockholm är en annan mycket känslig trafikfråga. Vad är din inställning där?

– Att den ska byggas, men inte under den här perioden. Däremot måste en del förberedande arbeten göras de närmaste åren. Sedan blir det nog diskussion om vem som ska betala, men det får vi återkomma till.

7 Och Norra länken och Klarastrandsleden?

– Norra länken är redan beslutad, där väntar vi bara på att arbetet ska starta. Klarastrandsledens breddning till tre körfält är också beslutat i fullmäktige. Här kan arbetet komma i gång redan under nästa år.

8 Några egna drömprojekt?

– Ja, gräva ner Centralbron. Det vore någonting att bli ihågkommen för. Fast det ligger förstås lite längre fram i tiden. Men vem vet ? Tills vidare får jag nöja mig med att vi får en pendeltågstunnel under Riddarfjärden. Det blir en ”höjdare” för alla pendelresenärer.

9 Kollektivtrafiken då?

– Närmast på programmet står en utbyggnad av tvärbanan från Sickla udde till Slussen och från Alvik till Solna, samt tunnelbanans förlängning Akalla–Barkaby. Jag vill gärna också se att tvärbanan går från Gullmarsplan till Älvsjö, liksom att tunnelbanan fortsätter från Hagsätra till Älvsjö. Det här är folkrika områden som behöver snabbare kommunikationer.

10 Vill du har fler lapplisor på stan?

– Ja. I dag är det alldeles för få för att upprätthålla en god parkeringsmoral. Men parkeringsvakterna är absolut inte till för att få in pengar till budgeten.

11 Vad händer med cykelbanorna?

– De får vara kvar. Men cykelfälten på Hornsgatan och Fleminggatan ska utvärderas, och kan komma att flyttas till mindre trafikerade gator intill.

12 Vad gör du när du inte jobbar?

– Umgås med min dotter Alva, hon kommer först. Jag är väldigt sportintresserad och har årskort till Hammarbys matcher. Som 12–13-åring spelade jag också i Hammarby, innan jag värvades till Bosse Ringholms klubb, Enskede IK.

Snabbfakta/Roger Mogert

Sven-Anders Eriksson