Färdtjänstchefen: Vi har relativt få klagomål

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-01

Klagomålen ökar på färdtjänsten i Stockholm.

Men avtalen med Samres och Taxikurir kommer inte att rivas upp.

– Min uppfattning är att det i stort sett fungerar bra. Men känslan är ändå att klagomålen har ökat på senaste tiden, säger Per Junesjö, avdelningschef på färdtjänsten i Stockholms län.

Vad ska ni göra åt detta?

– I höst kommer vi att göra en omfattande stickprovs-kontroll. Det innebär att vi gör beställningar och ser hur det fungerar. Vi kommer dessutom att ha personal som sitter med och coachar och kvalitetssäkrar verksamheten både i Sverige och utomlands.

Men vad tycker du om att ha en färdtjänstväxel utomlands?

– Vi lever i en allt mer internationell värld med större rörlighet och ur det perspektivet är det inte konstigt. Även om du väljer att placera växeln utomlands så måste den ha god kvalité.

Hur ser du på den kritik som finns mot att sköta bokningarna utomlands?

– Vi tar all kritik på allvar och varje resa är lika viktig. Om det blir fel är jag den första att beklaga detta.

Vad krävs för att ni ska säga upp avtalen med Samres och Taxikurir?

– Den diskussionen är inte aktuell i nuläget. Man får inte glömma att vi har relativt få klagomål för en mycket omfattande verksamhet.