Aftonbladet

Dagens namn: Uno

Julen är här

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-23

Boka julbord, köpa klappar, kika i skyltfönster.

Julen är här. Eller?

– Ja, den har börjat. Men att den kommer tidigare för varje år är nog mest en känsla, säger Margareta Ternell, pressekreterare vid Svensk Handel.

Vi befinner oss mitt i oktober och för de allra flesta är det – höst.

Mörkret faller tidigare, luften blir kyligare, löven gulare och glesare på träden.

Men dagarna går fort.

Och faktum är att julen redan är här.

– Ja, det kan man ju säga. När november närmar sig är det många som börjar annonsera i liten skala. Från och med nu blir det bara mer och mer, säger Margareta Ternell.

Först ute på banan är, enligt Ternell, inredningsbutikerna.

– Det är lite spridda skurar, men de har nog varit snabbast i år.

Restaurangerna ligger inte på ert bord, men de är väl knappast sena de heller?

– Vi sköter ju bara detaljhandeln så egentligen vill jag inte uttala mig om det. Men visst, jag har ju sett att de har börjar annonsera.

Vad tjänar man på att dra igång julhandeln redan i oktober?

– En längre försäljningspersiod, naturligtvis.

Men varför ser vi då inte ännu mer av julhandeln redan nu?

– Tar man klädhandeln som exempel så behöver de inte julen som dragplåster just nu. Oktober är generellt sett den månad då man börjar sälja vinterkläder, så den är viktig ändå.

– Julhandeln börjar i oktober för en del, man jag tror inte att det är då den egentligen sätter igång. Det är snarare i november. Då blir allt fler engagerade.

Hur stark står skyltsöndagen?

– Oj, det var en bra fråga. Många butiker har ju olika traditioner då, NK till exempel. Men eftersom många inleder julhandeln ganska tidigt handlar det väl mer om att den tar fart än mer i december.

När är den som mest intensiv?

– Veckan före jul. I år infaller julafton på en onsdag, helgen före kommer det nog att vara som allra mest.

Hur tror du att folk reagerar då julhandlen tjuvstartar i oktober?

– Jag tror säkert att folk tycker att det är tidigt. Men det är samma fenomen varje år. Man tror att den kommer tidigare och tidigare, men det är nog mest en känsla. Om man tittar tillbaka har julhandeln alltid startat vid ungefär samma tidpunkt.

Samtidigt ökar julhandeln stadigt?

– Ja, den har verkligen ökat, den har stigit hela tiden. Störst var uppgången 2006.

– Vi får säkert se en stark julhandel även i år, men med tanke på konjunkturen det blir nog inte en rekordjul.

Den 18 november kommer Svensk Handel att presentera en undersökning om handlarnas syn på årets julhandel med tanke på rådande konjunktur.

Läsarnas
julbilder